- Radenie rýchlostí na manuálnej prevodovke má svoje pravidlá.
- Sú určené nejaké rýchlostné hranice, pri ktorých má vodič radiť.
- Pri nesprávnej manipulácii sa môže celý prevodový systém pokaziť.
Množstvo áut na cestách využíva manuálnu prevodovku, teda radenie je plne v kompetencii vodiča. Avšak nesprávna manipulácia môže mať za dôsledok jej zničenie. O téme informoval portál Auto Trendy.
Manuálne prevodovky obsahujú najčastejšie 5 alebo 6 stupňov a, samozrejme, aj spiatočku. Radenie jednotlivých rýchlostí má svoje jasné pravidlá, ich porušenie vedie zrejme k výmene celej prevodovky, čo rozhodne nie je lacná záležitosť.
Pravidlá spočívajú v tom, že sú určené nejaké rýchlostné hranice, pri ktorých má vodič buď radiť prevodové stupne smerom nahor, alebo pri spomaľovaní auta smerom nadol.
Radenie by smerom nahor aj nadol malo byť postupné, takže mali by ste postupne prejsť cez všetky prevodové stupne a nevynechávať ich.
Avšak aj tam existujú výnimky, napríklad motoru nevadí pri rýchlosti okolo 60 km/h podradenie z piateho prevodového stupňa do tretieho, ale pri rýchlosti nad 100 km/h to už môže viesť k poškodeniu.
Všetko závisí od samotných otáčok motora. Preto sa neodporúča podraďovať z dvojky na prvý prevodový stupeň, ktorý má primárne slúžiť len na rozbiehanie sa z miesta.
Také niečo sa odporúča len pri rýchlosti do 20 km/h, pričom je potrebné byť opatrný aj pri spojke. Ak to preženiete s otáčkami alebo rýchlosťou, opäť to povedie k zničeniu spojky.
Taktiež by ste pri jazdení nemali mať nohu neustále na spojke, na druhej strane ani nepreraďujte bez toho, aby ste mali stlačený spojkový pedál. Taktiež pokiaľ stojíte na semafore alebo v premávke, nemajte zaradený prevodový stupeň, ale pohodlne vyraďte do neutrálu.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.