Mnohým Slovákom spí v garáži skrytý poklad. Novela zákona zvyšuje hodnotu istej skupiny áut

  • Youngtimery sú 20 až 25 rokov staré vozidlá
  • Novela zákona ich preklasifikovala za mladšie historické vozidlá
  • To môže ich hodnotu výrazne zvýšiť
Novinky Mnohým Slovákom spí v garáži skrytý poklad
Mnohým Slovákom spí v garáži skrytý poklad. Zdroj: shutterstock.com/The Image Engine/Alessandro Mancuso C
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Takzvané youngtimery, teda 20 až 25 rokov staré vozidlá, sú už oficiálne považované za mladšie historické vozidlá.

Ako informuje TASR, definuje ich tak novela zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorá vstúpila do platnosti od 1. januára.

Pre majiteľov takýchto vozidiel to prináša napríklad možnosť stať sa v budúcnosti majiteľom historického vozidla, teda veterána. Týmto krokom sa tak môže hodnota ich automobilu rapídne zvýšiť. 

Kedy sa auto považuje za mladšie historické vozidlo?

Za mladšie historické vozidlo je podľa zákona považované to vozidlo, ktoré:

  • Má preukaz vydaný príslušným národným orgánom Medzinárodnej organizácie historických vozidiel (FIVA).
  • Bolo vyrobené pred viac ako 20 a menej ako 30 rokmi, no ako typ vozidla sa už nevyrába.
  • Tiež musí byť historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a nemalo by prejsť žiadnou podstatnou zmenou technických vlastností jeho hlavných súčastí.
  • Zároveň ide o vozidlo, ktoré sa obvykle používa vo voľnom čase a je prihlásené v evidencii vozidiel, píše sa v aktuálnom znení zákona. 

Nová legislatíva tiež priniesla zvýhodnenie správneho poplatku pri zápise mladšieho historického vozidla, ktorý sa stanovil na pevnú sumu 33 eur.

Youngtimer vo vašej garáži môže mať prekvapivú hodnotu

Youngtimer vo vašej garáži môže mať prekvapivú hodnotu. Zdroj: shutterstock.com/Martin Henke

Slováci uprednostňujú dovezené autá

Slováci si čoraz viac dovážajú ojazdené osobné autá zo zahraničia. V minulom roku ich doviezli 61 759, čo je o 743 áut viac ako v roku 2022. Informovala o tom spoločnosť Aures Holdings, ktorá sa pri tom odvoláva na oficiálne údaje Ministerstva vnútra SR. 

Generálna riaditeľka Aures Holdings Karolína Topolová uviedla:

Registrujeme, že za uplynulý rok sa doviezlo na Slovensko skoro 62 000 osobných ojazdených áut spoza hraníc, čo je naozaj dosť veľký počet kusov. Fakty sú také, že ich bolo dovezených zase viac ako za predošlé roky, čo nie je dobrým signálom pre slovenský vozový park.

Vlani v decembri bolo na Slovensku zaregistrovaných 4764 dovezených ojazdených áut. Najviac ich majitelia zaregistrovali v Bratislavskom kraji, najmenej v Košickom. Najmenej dovezených zahraničných áut bolo v roku 2023 registrovaných v januári (4687), naopak, najsilnejším mesiacom bol marec (6706). 

Ako priblížila Topolová, zo zahraničia sa nezriedka dovážajú menej kvalitné prestarnuté vozidlá, ktoré už nemusia byť pre pasažierov bezpečné.

Ako doplnila:

Pramení to aj z toho, že práve dovážané autá s nejasným pôvodom sú oveľa častejšie, v porovnaní s automobilmi zo Slovenska, predmetom rôznych podvodov. Najčastejšími a najväčšími problémami sú tu stočené tachometre, taktiež falšovanie roku ich výroby či zatajovanie poškodenia po ťažkých haváriách. Na druhej strane, v prípade tuzemských ojazdených áut je história vozidiel oveľa ľahšie overiteľná.

Mohlo by vás zaujať: Vodiči, pozor. Význam tohto dôležitého dopravného značenia sa čoskoro mení