Mnohé slovenské e-shopy ešte nedodržiavajú nový zákon. Ako sa to odráža na spotrebiteľoch?

  • Nový zákon začal platiť len začiatkom júla.
  • Mnohé obchody sa nestihli prispôsobiť.
  • Spotrebiteľ tak môže byť stále zavádzaný.
Off topic E-shopy nezohľadňujú nový zákon
E-shopy nezohľadňujú nový zákon. Zdroj: shutterstock.com/13_Phunkod

Mnohé slovenské internetové obchody zatiaľ nevenovali dostatočnú pozornosť legislatívnym zmenám, ktoré priniesol nový zákon o ochrane spotrebiteľa, platný od júla tohto roka.

Nejde o nič zlé

Advokáti a poskytovatelia e-shopových platforiem však uisťujú, že poctiví obchodníci sa nemusia báť zásadných zmien, píše SITA. Pôjde skôr o administratívne úpravy a aktualizáciu dokumentácie, než o významné zásahy do ich každodenných operácií.

92%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Nový zákon priniesol zmeny

Nový zákon priniesol do praxe viacero zmien, ktorými reaguje na rozvíjajúcu sa digitálnu éru a online predaj. Zvyšuje nároky na informovanosť spotrebiteľov, férové marketingové praktiky a práva spotrebiteľov.

Podľa advokátky Natálie Tunegovej z PETERKA & PARTNERS sú zmeny nepochybne krokom vpred.

Reagujeme na aktuálne trendy a digitálnu éru, keďže Slovensko doteraz v transpozícii spotrebiteľských smerníc EÚ zaostávalo. Vďaka zmenám sa legislatíva zmodernizovala a sprehľadnila, čo vítajú tak obchodníci, ako aj spotrebitelia.

Podnikatelia mali od 1. júla 2024 zosúladiť svoje obchodné a reklamačné podmienky, ako aj marketingové stratégie s novými pravidlami. Mnohé e-shopy to však nestihli.

Prevádzkovatelia e-shopov si musia skontrolovať a upraviť svoje všeobecné obchodné podmienky a postup pri uplatňovaní zodpovednosti za vady, tzv. reklamácie. Preveriť si musia aj svoje doterajšie marketingové postupy a skontrolovať webovú stránku e-shopu, aby neobsahovala napríklad vymyslené spotrebiteľské recenzie.

Problém robia zľavy

Najproblematickejšou zmenou sa mnohým majiteľom e-shopov môže zdať zobrazovanie zliav.

Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates vysvetlil:

Cieľom novely je však zakročiť proti veľkým hráčom, ktorí ceny produktov pred zľavovými akciami buď umelo navyšovali, alebo uvádzali ako pôvodné sumy, za ktoré sa produkt už dlho nepredával. Menší e-shoper, ktorý podniká poctivo sa výrazného zásahu do chodu svojho e-shopu báť nemusí. Prakticky sa mení naozaj len niekoľko základných pravidiel.

Zmeny prinášajú aj vyššiu mieru transparentnosti voči spotrebiteľom. Obchodníkom sa rozširuje rozsah informácií, ktoré sú povinní spotrebiteľom poskytnúť.

Koniec umelým zľavám

Uvádzanie falošných zliav sa dostáva do rozporu so zákonom a spotrebitelia tak môžu k akčným cenovkám a recenziám pristupovať s väčšou dôverou.

Cieľom legislatívnych zmien je, aby si spotrebitelia boli vopred vedomí podmienok, za ktorých nakupujú a ich obchodné správanie nebolo ovplyvnené klamlivými praktikami.

Na Slovensku sú nové pravidlá v platnosti stále len veľmi krátko a zatiaľ tak chýba výkladová prax zo strany dozorného orgánu na nové inštitúty.

Nie je ustálené, ako bude napríklad Slovenská obchodná inšpekcia postupovať pri hodnotení rôznych praktík obchodníkov, ktoré u nás doposiaľ neboli explicitne riešené. Napríklad práve v súvislosti s poskytovaním cenových zliav. V každom prípade by sa obchodníci mali poponáhľať, aby dali všetko čo najskôr do súladu s novou legislatívou.