Mladí už nechcú šéfa ani kanceláriu. Virtuálne sídla valcujú trh

  • Virtuálne sídla využívajú najmä mladí podnikatelia vo veku 26–30 rokov.
  • Generácia Z odmieta tradičný pracovný čas aj pevné kancelárie.
  • Bratislava má viac ako 36-tisíc aktívnych virtuálnych sídiel.
Ekonomika Virtuálne sídlo valcuje trh
Virtuálne sídlo valcuje trh. Zdroj: shutterstock.com/Zamrznuti tonovi, SeventyFour
BitmarketsKvakomat mobil

Osemhodinová pracovná doba, pevné miesto v kancelárii a kontrola zhora? Pre mnohých z generácie Z to znie ako zlý vtip. Mladí ľudia narodení po roku 1995 nechcú žiť pre prácu – chcú, aby práca žila pre nich. 

Odpútavajú sa od korporátneho prostredia, zakladajú vlastné firmy a menia svet podnikania. Svoje miesto nehľadajú v kanceláriách, ale v cloude – a svoje sídla nachádzajú vo virtuálnom priestore. Nastupujúca generácia bude všetko iné, len nie to, čo doteraz poznáme. 

Záujem o podnikanie je vysoký

„Generácia Z je technicky zdatná, flexibilná a orientovaná na moderné riešenia. Práve preto medzi nimi rastie záujem o podnikanie a o digitálne formy fungovania, ako sú virtuálne sídla,” vysvetľuje Lukáš Adamec, odborník na podnikanie a zakladateľ platformy Mojesidlo.sk.

Nechcú byť zamestnaní

Podľa prieskumov až polovica mladých ľudí do 30 rokov uvažuje o vlastnom podnikaní. Nechcú, aby im niekto diktoval, kedy môžu ísť k zubárovi, ani sa necítia dobre v open space pod dozorom teamleadra.

Dôležitá je pre nich sloboda, flexibilita, možnosť pracovať na zmysluplných projektoch a balans medzi prácou a životom. A najmä – kontrola nad vlastným časom a osudom.

Mnohí z nich už v tínedžerskom veku zarábali cez internet, streamovali, predávali handmade produkty alebo programovali weby. Svet podnikania je pre nich prirodzené prostredie. Majú odvahu začať, nepotrebujú veľké investície a vedia, že byť „sám sebe šéfom” znamená najmä nezávislosť.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Sloboda podnikania bez štyroch stien

Len málokto z mladých podnikateľov sníva o kancelárii s logom firmy nad dverami. Namiesto toho potrebujú legálnu a prestížnu adresu, ktorú môžu použiť na registráciu firmy, komunikáciu s úradmi a pre svoj profesionálny imidž. Riešením sú virtuálne sídla – a práve tie zažívajú boom.

„Virtuálne sídlo poskytuje mladým podnikateľom voľnosť, šetrí čas aj peniaze. Nemusia si prenajímať kanceláriu, no zároveň majú profesionálne zázemie a administratívnu podporu,” hovorí L. Adamec.

A dáta mu dávajú za pravdu – najväčšia skupina používateľov virtuálnych sídiel sú mladí vo veku 26 až 30 rokov, nasleduje veková kategória 31 – 35. Dokopy títo mladí podnikatelia tvoria viac ako polovicu všetkých klientov na slovenskom trhu virtuálnych sídiel.

Zaujímavé je aj to, že medzi mladými podnikateľmi čoraz viac pribúdajú ženy. Hoci stále dominujú muži (až 73,8 percent firiem s virtuálnym sídlom vedú oni), práve veková skupina 26 až 30 rokov patrí medzi najaktívnejšie aj u podnikateliek. Je to dôkaz, že podnikanie je čoraz inkluzívnejšie.

Bratislava – epicentrum digitálneho podnikania

Kým kedysi znamenalo „mať firmu” mať okrem iného aj kanceláriu, dnes stačí notebook, internet a dobrý nápad. Sídlo môže byť virtuálne, ale podnikanie reálne. Kde sídlia tieto moderné firmy? Odpoveď je jasná – Bratislava.

Najpopulárnejšie adresy

„V hlavnom meste je evidovaných viac ako 36-tisíc virtuálnych sídiel. Je to dôkaz, že sa mení nielen spôsob, ako podnikáme, ale aj kde podnikáme,” dodáva odborník. Medzi najobľúbenejšie adresy patrí Karpatské námestie 10A, Obchodná 37 či Račianska 88B.

Popularita týchto služieb narástla najmä počas pandémie, keď firmy hľadali rýchle, digitálne a nenákladné riešenia. Trend však pokračuje a dnes je zrejmé, že digitálne podnikanie je nový štandard.

Budúcnosť patrí flexibilným

Generácia Z neprijíma pravidlá – ona ich prepisuje. Namiesto fixného pracovného času chcú flexibilitu. Namiesto šéfa hľadajú samostatnosť. A namiesto tradičnej kancelárie volia virtuálne riešenia. Tento trend nezastavil ani covid – práve naopak, zrýchlil ho.

„Virtuálne sídla sa stávajú nenahraditeľnou súčasťou slovenského podnikateľského ekosystému. Poskytujú firmám a živnostníkom flexibilitu a efektivitu, ktoré sú potrebné pre úspešné podnikanie v dnešnom digitálnom veku,” uzatvára L. Adamec z Mojesidlo.sk.

Bitcoin hyper PCCoinfactory mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.