Letenky za euro? Kontroverzný koncept „lietania postojačky” opäť vzbudzuje pozornosť

  • Koncept Skyrider 2.0 by zvýšil počet pasažierov o 20 percent.
  • Ryanair oficiálne poprel plány zaviesť miesta na státie v lietadlách.
  • Ryanair zaznamenal medziročný pokles zisku o 16 percent na 1,6 miliardy eur.
Ekonomika Ryanair prezradil, či zavedie miesta na státie
Ryanair prezradil, či zavedie miesta na státie. Zdroj: shutterstock.com/MSCT Pics, Mounir Taha
BitmarketsBitmarkets

Letenky za 5, možno len za 1 euro? Vízia ultralacného lietania sa opäť dostala do centra pozornosti. Môže za to koncept miest na státie v lietadlách, ktorý v posledných týždňoch koluje internetom.

Taliansky výrobca interiérov Aviointeriors znovu predstavil svoj návrh s názvom Skyrider 2.0, ktorý vyvolal množstvo reakcií – od fascinácie až po posmech. Na základe správy Daily Mail o tom informoval portál O peniazoch.

Nejde o novinku

Skyrider nie je úplnou novinkou. Prvýkrát sa objavil ešte v roku 2018 na výstave Aircraft Interiors Expo. Ide o neštandardné sedenie, ktoré pripomína skôr cyklistické sedlo. Cestujúci na ňom nesedia v klasickom zmysle, ale sa opierajú v mierne naklonenej polohe.

Týmto riešením chce výrobca zvýšiť počet pasažierov o 20 percent a zároveň znížiť hmotnosť a náklady.

Najviac sa tento koncept spája s Ryanair, ktorý je známy svojimi nekonvenčnými návrhmi. Šéf aerolinky Michael O’Leary už pred rokmi hovoril o miestach na státie, poplatkoch za WC či o tzv. „fat tax”. Skyrider sa preto stal prirodzene spájaným práve s touto nízkonákladovou spoločnosťou.

Aviointeriors potvrdil, že fyzický prototyp existuje a bol testovaný zamestnancami v sídle firmy pri Ríme. Reakcie verejnosti však ukazujú, že nie každý je ochotný vzdať sa komfortu v prospech úspor. Na sociálnych sieťach sa objavilo množstvo kritiky a vtipov, ktoré si berú na mušku predstavu „lietania postojačky”.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Ryanair vydal stanovisko

Spoločnosť preto vydala vyhlásenie, v ktorom zdôraznila, že Skyrider zatiaľ nie je súčasťou jej oficiálneho produktového portfólia.

„Ako aj v minulosti, aj dnes ide o konceptuálny návrh. Skôr o provokatívnu predstavu toho, kam sa môže dizajn v letectve posunúť, než o hotový produkt,” uviedla firma na svojom Facebooku.

Ryanair medzitým upokojil verejnosť. Hovorca Steven McNamara pre britský Daily Mail uviedol, že aerolinka neplánuje zaviesť miesta na státie. Podľa jeho slov by takýto krok nebol možný bez zásadnej zmeny európskych predpisov. Aj Michael O’Leary v minulosti pripustil, že hoci je myšlienka zaujímavá z ekonomického hľadiska, v praxi je takmer nerealizovateľná.

Plná peňaženka na úkor pohodlia?

Zatiaľ teda zostáva Skyrider 2.0 len ambicióznym konceptom, ktorý vzbudzuje diskusie o budúcnosti cestovania. Otázka znie: Kam sú aerolinky ochotné zájsť, aby stlačili cenu letenky na absolútne minimum? A sú cestujúci pripravení vzdať sa posledných zvyškov pohodlia, ak ich to bude stáť len pár eur?

 

Jedno je isté – budúcnosť letectva sa neustále mení. A aj keď sa dnes miesta na státie zdajú nepravdepodobné, nie je vylúčené, že o niekoľko rokov sa stanú realitou.

Nižšie zisky

Ryanair vo finančnom roku 2024/2025 zaznamenal medziročný pokles zisku o 16 %, čo predstavuje približne 1,6 miliardy eur. Spoločnosť tento výsledok pripisuje najmä zníženiu cien leteniek o sedem percent, ktoré malo za cieľ prilákať viac cestujúcich. Informovala o tom agentúra DPA.

Aj napriek poklesu zisku Ryanair prepravil rekordných 200,2 milióna pasažierov. V aktuálnom finančnom roku plánuje tento počet ešte navýšiť na 206 miliónov. Firma však upozorňuje, že výsledok môže ovplyvniť viacero externých faktorov. Uvádza to portál Teraz.sk.

Medzi najväčšie výzvy spoločnosť zaradila globálne colné spory, pretrvávajúce konflikty na Ukrajine a Blízkom východe, ale aj nedostatok kvalifikovaného personálu v európskom letectve. Všetky tieto faktory podľa Ryanairu zvyšujú mieru neistoty a môžu ovplyvniť hospodársky vývoj v nasledujúcich mesiacoch.

Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.