- Avtovaz plánuje v tomto roku vyrobiť 500-tisíc áut Lada
- Fungovanie mu ale komplikujú sankcie od západných krajín
Pamätáte si ešte na legendárnu ruskú automobilku Lada? Putin s ňou má zjavne veľké plány a chce vyrobiť tisícky týchto automobilov, aby pokryl dopyt najmä na domácom trhu. Informoval o tom portál HNonline.
Ide o najväčšieho ruského výrobcu automobilov Avtovaz. Ten má pod svojím patronátom v Rusku obzvlášť populárnu značku Lada, ktorej sa tento rok vyrobilo 374-tisíc kusov.
Spoločnosti Avtovaz to ale nestačí a aj v dôsledku sankcií od západných krajín chce v roku 2024 tento počet navýšiť o ďalších 126-tisíc kusov, čím by sa dostal na magickú hranicu 500-tisíc vyrobených áut Lada ročne.
Na väčšinu ruských spoločností negatívne vplývajú práve sankcie od západných krajín, a to hlavne kvôli stále neutíchajúcemu konfliktu na Ukrajine, na ktorú zaútočilo vo februári 2022 práve Rusko.
Sankcie sa negatívne podpísali aj na chode a zisku spoločnosti Avtovaz. V novembri 2023 dokonca oznámila, že v dôsledku sankcií znížila svoju prognózu výroby automobilov značky Lada v roku 2023 o približne 10 % z pôvodne plánovaných 400-tisíc kusov.
USA zaviedlo v septembri 2023 nové reštriktívne opatrenia zamerané na ruskú priemyselnú základňu a dodávateľov technológií. Týka sa to však aj aktivity v oblasti výroby a opráv ruských zbraňových systémov. Medzi dotknutými podnikmi sa ocitol aj práve vyššie spomínaný Avtovaz.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
V Maďarsku vyrastie nová fabrika na elektromobily
Automobilka BYD dodala, že nový závod bude stáť v Segedíne. Pre Maďarsko sa rozhodla po tom, ako zhruba rok dostávala ponuky zo strany viacerých európskych štátov vrátane Nemecka a Francúzska.
Závod by mal vyrábať elektrické vozidlá a plug-in hybridy pre európsky trh, pričom by mal vytvoriť tisícky pracovných miest. Firma už na maďarskom trhu pôsobí, nie však v oblasti výroby áut. V Komárome vyrába elektrické autobusy.
Za záujmom čínskej firmy o expanziu v Európe je aj fakt, že na európskom trhu si môže za svoje vozidlá účtovať vyššie ceny. Napríklad cena jej modelu Dolphin sa začína v Nemecku na úrovni 35 990 eur, čo je viac než dvojnásobok požadovanej ceny v Číne.
Medzitým Európska únia začala v októbri vyšetrovanie vládnych dotácií pre čínskych výrobcov elektromobilov. V prípade uvalenia dovozných ciel tak európsky závod umožní spoločnosti BYD týmto clám sa vyhnúť.
Samotné Maďarsko poskytne čínskej spoločnosti dotáciu na výstavbu závodu. Minister zahraničných vecí Péter Szijjártó k tomu uviedol, že objem dotácií zverejní Budapešť až potom, ako dostane súhlas od Európskej komisie.
Prečítajte si aj: Čínska automobilka vybabrala s dovoznými clami. Postaví závod priamo v Európe