Legendárna Lada chystá obrovský comeback. Rusi s ňou majú veľké plány

  • Avtovaz plánuje v tomto roku vyrobiť 500-tisíc áut Lada
  • Fungovanie mu ale komplikujú sankcie od západných krajín
Ekonomika Rusko má s Ladou veľké plány
Rusko má s Ladou veľké plány. Zdroj: Shutterstock.com/hola.kl/Alexander Gafarro
BitmarketsKvakomat mobil

Pamätáte si ešte na legendárnu ruskú automobilku Lada? Putin s ňou má zjavne veľké plány a chce vyrobiť tisícky týchto automobilov, aby pokryl dopyt najmä na domácom trhu. Informoval o tom portál HNonline.

Ide o najväčšieho ruského výrobcu automobilov Avtovaz. Ten má pod svojím patronátom v Rusku obzvlášť populárnu značku Lada, ktorej sa tento rok vyrobilo 374-tisíc kusov.

Spoločnosti Avtovaz to ale nestačí a aj v dôsledku sankcií od západných krajín chce v roku 2024 tento počet navýšiť o ďalších 126-tisíc kusov, čím by sa dostal na magickú hranicu 500-tisíc vyrobených áut Lada ročne.

Na väčšinu ruských spoločností negatívne vplývajú práve sankcie od západných krajín, a to hlavne kvôli stále neutíchajúcemu konfliktu na Ukrajine, na ktorú zaútočilo vo februári 2022 práve Rusko.

Rusko plánuje vyrobiť 500 tisíc áut značky Lada

Rusko plánuje vyrobiť 500 tisíc áut značky Lada. Zdroj: Shutterstock.com/FotograFFF

Sankcie sa negatívne podpísali aj na chode a zisku spoločnosti Avtovaz. V novembri 2023 dokonca oznámila, že v dôsledku sankcií znížila svoju prognózu výroby automobilov značky Lada v roku 2023 o približne 10 % z pôvodne plánovaných 400-tisíc kusov.

USA zaviedlo v septembri 2023 nové reštriktívne opatrenia zamerané na ruskú priemyselnú základňu a dodávateľov technológií. Týka sa to však aj aktivity v oblasti výroby a opráv ruských zbraňových systémov. Medzi dotknutými podnikmi sa ocitol aj práve vyššie spomínaný Avtovaz.

Binance
97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

V Maďarsku vyrastie nová fabrika na elektromobily

Automobilka BYD dodala, že nový závod bude stáť v Segedíne. Pre Maďarsko sa rozhodla po tom, ako zhruba rok dostávala ponuky zo strany viacerých európskych štátov vrátane Nemecka a Francúzska.

Závod by mal vyrábať elektrické vozidlá a plug-in hybridy pre európsky trh, pričom by mal vytvoriť tisícky pracovných miest. Firma už na maďarskom trhu pôsobí, nie však v oblasti výroby áut. V Komárome vyrába elektrické autobusy.

Za záujmom čínskej firmy o expanziu v Európe je aj fakt, že na európskom trhu si môže za svoje vozidlá účtovať vyššie ceny. Napríklad cena jej modelu Dolphin sa začína v Nemecku na úrovni 35 990 eur, čo je viac než dvojnásobok požadovanej ceny v Číne.

Medzitým Európska únia začala v októbri vyšetrovanie vládnych dotácií pre čínskych výrobcov elektromobilov. V prípade uvalenia dovozných ciel tak európsky závod umožní spoločnosti BYD týmto clám sa vyhnúť.

Samotné Maďarsko poskytne čínskej spoločnosti dotáciu na výstavbu závodu. Minister zahraničných vecí Péter Szijjártó k tomu uviedol, že objem dotácií zverejní Budapešť až potom, ako dostane súhlas od Európskej komisie.

Prečítajte si aj: Čínska automobilka vybabrala s dovoznými clami. Postaví závod priamo v Európe

txbtxb
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.