- Baťa zvýšila stratu na 1,45 milióna eur v roku 2024.
- Na Slovensku zostalo už len osem predajní Baťa z pôvodných sedemnástich.
- Silná konkurencia a slabá digitalizácia ohrozujú budúcnosť značky Baťa.
Baťa, legendárna značka, ktorá patrí medzi najznámejších výrobcov a predajcov obuvi v Česku aj na Slovensku, čelí najvážnejšej kríze za posledné roky. Firma už viac než desaťročie vykazuje stratu a najnovšie výsledky ukazujú, že situácia sa naďalej zhoršuje.
Len za minulý rok sa strata spoločnosti zvýšila o štvrtinu na 1,45 milióna eur. Tržby sa už roky držia na úrovni 7 až 8 miliónov eur, no klesajúci počet zákazníkov a silný tlak konkurencie firmu oslabujú. Vyplýva to z údajov zverejnených na Finstat.sk.
Baťa na Slovensku postupne zmenšuje svoju sieť predajní. Kým ešte v roku 2022 prevádzkovala 17 pobočiek, dnes ich má už len osem. Predajne v Žiline, Banskej Bystrici, Trnave, Ružomberku, Zvolene či Martine sú minulosťou. V súčasnosti sa Baťa drží najmä v nákupných centrách – dve predajne má v bratislavských obchodných domoch Eurovea a Avion, ďalšie dve v Poprade a po jednej v Nitre, Trenčíne, Prešove a Košiciach, píše portál Regióny.
Firma týmto krokom reaguje na klesajúce predaje a rastúce náklady. Prenájmy, energie a mzdy za posledné roky výrazne zdraželi, čo negatívne ovplyvňuje hospodárenie. Podľa odborníkov však problém nespočíva iba v nákladoch, ale aj v tom, že Baťa nestíha držať krok s modernými trendmi.
Odborníci kritizujú slabú digitalizáciu
Jozef Orgonáš z Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave upozorňuje, že Baťa síce prevádzkuje e-shop, no digitálnu komunikáciu výrazne zanedbáva. Spoločnosť má minimálnu aktivitu na sociálnych sieťach a podľa odborníka nedokáže efektívne osloviť mladšiu generáciu zákazníkov.
„Baťa akoby ignorovala aktuálne trendy. Mladí zákazníci nakupujú online, sledujú módne novinky na sociálnych sieťach a chcú rýchlu komunikáciu. Ak firma nezmení stratégiu, môže stratiť ďalšiu časť trhu,” vysvetlil Orgonáš pre aktuality.sk. Dodal, že budúcnosť značky môže zachrániť výraznejšia orientácia na veľké nákupné centrá a lepší marketing.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.