Kontroverzný tunel cez Donovaly: Vláda na ňom trvá. Odborníci tvrdia, že vybudovať ho je nemožné

  • Minister dopravy ingoruje štúdiu predchádzajúceho vedenia
  • Tunel popod Donovaly má byť finančne príliš nákladný
Ekonomika Minister dopravy tunel cez Donovaly chce
Minister dopravy tunel cez Donovaly chce. Zdroj: shutterstock.com/Alexandra Lande/Nick Fox
Anycoin pc bannerFlockers mobil

Minister dopravy Jozef Ráž ml. (nominant Smer-SSD) chce prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R1 tunelom, ktorý podľa štúdie jeho predchodcu nie je reálne vybudovať. Téme sa venoval portál HNonline.

Problém, ktorý s týmto prepojením štúdia mala a bola zrealizovaná ministerstvom dopravy v októbri minulého roka, bol ten, že takýto projekt by bol príliš finančne nákladný.

Konkrétne zo štúdie vzišlo sedem odporúčaní vrátane toho, že do budúcna je lepšie pracovať na prepojení severu a juhu cez Turiec a tunel cez Donovaly kompletne vyškrtnúť z plánovaných projektov.

Donovaly sú vyhľadávanou lokalitou lyžiarov

Donovaly sú vyhľadávanou lokalitou lyžiarov. Zdroj: shutterstock.com/Wirestock Creators

Minister dopravy chce v tomto zámere aj napriek tomu pokračovať, pričom sa vyjadril, že tunel pod Donovalmi podľa neho má byť zrealizovaný, ale zatiaľ nevie kedy a za aké peniaze, keďže tie v štátnej kase chýbajú.

Spomenul však program Slovensko, kde sa nachádzajú peniaze z eurofondov. Tie by sa však mali podľa všetkého použiť na dokončenie chýbajúcich úsekov diaľnice D3. Ministerstvo dopravy chcelo ale hľadať úspornejšie riešenia.

Súčasťou vyššie spomenutej štúdie sú aj štyri možnosti prepojenia diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Pomer prínosov a nákladov však takmer všade nevychádzal veľmi dobre. Ako najvhodnejšia sa zdala trasa medzi Martinom a Žiarom nad Hronom, čo je v podstate plánovaná R3.

Binance
97 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

K dokončeniu diaľnice môže prispieť aj Brusel

Diaľnica do Košíc sa stavia už 50 rokov. Premiér Róbert Fico v minulosti sľuboval, že bude k dispozícii do roku 2010, no nestalo sa tak. Úsek diaľnice D1 Turany – Hubová sa v minulom roku stavať nezačal. Jeho samotná výstavba by mohla trvať päť rokov a stáť predbežne miliardu eur.

Výraznou chybou bolo samotné trasovanie diaľnice, o ktorom sa rozhodlo pred vyše polstoročím. Ak by trasa viedla napríklad juhom, kde nie sú také náročné prírodné podmienky, zrejme by už stavba dávno existovala.

Prihlásené projekty zo Slovenska by mali stáť Brusel 178 miliónov eur. Najväčšia časť z týchto peňazí poputuje na výstavbu druhej časti severného obchvatu Prešova. Ide o súčasť koridoru Via Carpatia, ktorá by sa mala tiahnuť naprieč východom Poľska, Slovenska, Maďarska až po balkánske krajiny.

Žiadosť zahŕňa aj projektovú prípravu ostatných úsekov rýchlostnej cesty R4 až po hranicu s Poľskom. Druhý balík obsahuje preplatenie projektovej dokumentácie na prípravu nových úsekov.

Tam môžeme spomenúť napríklad výstavbu diaľnice D1 od Bidoviec po hranice s Ukrajinou. V hre je aj projektová príprava druhej rúry tunela Branisko a posledného úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami na trase Turany – Hubová. Finálne výsledky spoznáme už tento mesiac.

Prečítajte si aj: Konečne dokončená diaľnica do Košíc? Pomôcť by mohli dotácie z Bruselu

Kvakomat PC bannerKvakomat mobil
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.