- Napriek všetkým výhodám elektronickej verzie majú vodiči stále možnosť voľby.
- Pre vodičov táto novinka prináša hneď niekoľko výhod.
- Bude digitálny dokument platiť aj v zahraničí?
Významným benefitom je aj medzinárodná platnosť elektronickej zelenej karty. Vodiči cestujúci do zahraničia už nemusia riešiť, či majú so sebou všetky potrebné papierové doklady. Elektronická verzia bude akceptovaná vo všetkých členských krajinách systému, čo výrazne uľahčí prechod hranicami.
Z environmentálneho hľadiska predstavuje tento krok pozitívny posun k zníženiu spotreby papiera. Digitalizácia dokladov nie je len trendom, ale nevyhnutnosťou modernej doby. Odborníci predpokladajú, že v budúcnosti sa tento trend rozšíri aj na ďalšie doklady súvisiace s prevádzkou motorových vozidiel.
Napriek všetkým výhodám elektronickej verzie majú vodiči stále možnosť voľby. Tí, ktorí preferujú tradičnú papierovú formu, ju môžu naďalej používať. Kľúčové je, že od januára 2025 sú obe formy rovnocenné a plne akceptované pri všetkých kontrolách či už na území Slovenska, alebo v zahraničí.
Pre maximálne využitie tejto novinky odborníci odporúčajú vodičom, aby si elektronickú verziu zelenej karty včas stiahli do svojich mobilných zariadení a oboznámili sa s jej používaním. Predídu tak prípadným komplikáciám pri cestovaní alebo policajných kontrolách.
Slováci na PZP kašlú
Na Slovensku sa chystá významná zmena v oblasti PZP motorových vozidiel. Pracovná skupina zložená z odborníkov z ministerstiev, poisťovní a Národnej banky Slovenska predstavila na konferencii Fórum poisťovníctva 2024 návrhy na riešenie dlhodobého problému s nepoistenými vozidlami. Poukázal na to portál Teraz.sk.
Podľa Martina Kaňu, výkonného riaditeľa SLASPO a SKP, je v súčasnosti na slovenských cestách takmer 10 % nepoistených vozidiel. „Každoročne musíme vyplácať až 10 miliónov eur na škody spôsobené týmito vozidlami,” uviedol Kaňa s tým, že v niektorých európskych krajinách je tento podiel len 1 %.
Najvyšší kontrolný úrad odhalil alarmujúce čísla – z 1,8 milióna podaní za neplatenie poistného bolo úspešne vymožených len 14 300 pokút. Táto nízka efektivita vymáhania je jedným z hlavných dôvodov pripravovaných legislatívnych zmien.
Jaroslav Kmeť z Ministerstva vnútra SR predstavil kľúčové riešenie v podobe „generálneho pardonu”. „Plánujeme jednorazové vyradenie dlhodobo nepoistených vozidiel z evidencie. Pred samotným vyradením prebehne šesťmesačná intenzívna informačná kampaň,” vysvetlil Kmeť.
Ďalšou významnou zmenou má byť zjednodušenie procesu vymáhania pokút prostredníctvom rozkazného konania. Výška pokuty by mohla dosiahnuť až 5 000 eur, pričom by sa odvíjala od dĺžky nepoistenia a parametrov vozidla.