- Konkurz môže mať závažné dôsledky nielen pre zamestnancov a dodávateľov, ale najmä pre zákazníkov.
- Odborníci poukazujú na to, že za krachom môže stáť aj celková situácia na trhu s bicyklami.
- Kaktus Bike sa pod vedením Mariána Fabiána, ktorý firmu prevzal pred dvoma rokmi, pustil do odvážnej expanzie.
Slovenský cyklistický trh zasiahla správa o definitívnom konci známej siete predajní Kaktus Bike. Spoločnosť, ktorá bola na trhu tri desaťročia, sa dostala do vážnych finančných problémov a jej súčasný majiteľ Marián Fabián podal návrh na konkurz. Upozornil na to Denník N.
Prvé náznaky problémov sa objavili pred viac ako mesiacom, keď firma nečakane zatvorila všetky svoje predajne pod zámienkou inventúry. Zároveň prestal fungovať aj internetový obchod, čo vyvolalo značné znepokojenie medzi zákazníkmi. To, čo sa spočiatku javilo ako dočasné opatrenie, sa ukázalo byť predzvesťou definitívneho konca.
Spoločnosť KTS Bike, ktorá prevádzkuje sieť Kaktus Bike, čelí významným finančným ťažkostiam. Len voči štátu eviduje dlhy presahujúce 110-tisíc eur, z čoho takmer 14-tisíc predstavujú nezaplatené sociálne odvody a 98-tisíc eur dlžné dane. Celková výška záväzkov voči súkromným veriteľom zatiaľ nie je známa a objasní ju až konkurzné konanie.
Paradoxom je, že firma ešte v roku 2023 dokázala zvýšiť svoje tržby na 5,1 milióna eur z predchádzajúcich 4,8 milióna eur v roku 2022. Tento nárast však nebol dostatočný na pokrytie nákladov spojených s ambicióznou expanziou do regiónov. Spoločnosť v minulom roku prehĺbila svoju stratu z 20-tisíc na 27-tisíc eur.
Kaktus Bike sa pod vedením Mariána Fabiána, ktorý firmu prevzal pred dvoma rokmi, pustil do odvážnej expanzie. Z pôvodnej bratislavskej základne rozšíril sieť do ďalších piatich slovenských miest – Košíc, Žiliny, Ružomberka, Starého Smokovca a Prešova. Táto expanzívna stratégia sa však ukázala ako neudržateľná.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Záujem o bicykle klesol
Odborníci poukazujú na to, že za krachom môže stáť aj celková situácia na trhu s bicyklami. Po pandemickom boome, kedy dopyt po bicykloch prudko vzrástol, prišiel výrazný pokles záujmu zákazníkov. Tento trend sa negatívne prejavil aj na hospodárskych výsledkoch slovenských výrobcov bicyklov.
Konkurz môže mať závažné dôsledky nielen pre zamestnancov a dodávateľov, ale najmä pre zákazníkov, ktorí si v poslednom období objednali tovar. Ich osud bude závisieť od priebehu konkurzného konania a rozhodnutia súdu. V prípade schválenia konkurzu bude nasledovať rozpredaj majetku firmy, z ktorého výťažku by sa mali uspokojiť pohľadávky veriteľov.
Koniec Kaktus Bike predstavuje významný zlom na slovenskom trhu s bicyklami a príslušenstvom, kde táto značka patrila medzi najznámejšie a najdlhšie pôsobiace.
Strata sa zvýšila
Napriek tomu, že materská spoločnosť KTS Bike zaznamenala v roku 2023 mierny nárast tržieb z 4,8 na 5,1 milióna eur, jej celková finančná situácia sa zhoršuje. Tento trojpercentný rast výrazne zaostáva za očakávaniami vzhľadom na rozširovanie predajnej siete. Znepokojujúci je najmä fakt, že spoločnosť sa potýka s narastajúcou stratou, ktorá sa medziročne zvýšila zo sumy 20-tisíc na 27-tisíc eur.
Vážnosť situácie podčiarkuje aj nedávny krok Tatra banky, ktorá začiatkom októbra pristúpila k výkonu záložného práva v súvislosti s päťmiliónovým úverom. Tento vývoj jasne naznačuje, že spoločnosť má významné problémy s platobnou schopnosťou. Informovali sme o tom v tomto článku.