- Technické detaily nového systému sa ešte len pripravujú.
- Tento švajčiarsky experiment pozorne sledujú aj ostatné európske krajiny vrátane Slovenska.
- Hlavným dôvodom zavedenia novej dane je problém s meraním spotreby elektriny pri domácom nabíjaní.
Technické detaily nového systému sa ešte len pripravujú. V hre sú dve hlavné možnosti kontroly:
- Prostredníctvom pravidelných technických kontrol.
- Pomocou moderných digitálnych systémov s online odpočtom.
Diskutuje sa aj o diferencovaných sadzbách pre mestskú a mimomestskú prevádzku, či o možných zľavách pre vodičov s nízkym ročným nájazdom.
Tento švajčiarsky experiment pozorne sledujú aj ostatné európske krajiny vrátane Slovenska. S rastúcim počtom elektromobilov bude musieť podobný problém riešiť každý štát. Podľa odborníkov na dopravu je len otázkou času, kedy sa podobný systém začne zavádzať aj v ďalších krajinách.
Pre Slovensko môže byť švajčiarsky model inšpiráciou. „Musíme sa pripraviť na budúcnosť, keď príjmy z klasických palivových daní výrazne klesnú,” upozorňujú dopravní experti. Zavedenie kilometrovej dane pre elektromobily by mohlo byť riešením, ako zabezpečiť dostatok financií na údržbu a rozvoj dopravnej infraštruktúry.
Hoci sú elektromobily všeobecne považované za lacnejšie na prevádzku, nová daň by mohla túto výhodu čiastočne eliminovať. Na druhej strane je potrebné nájsť rovnováhu medzi podporou ekologickej mobility a zabezpečením dostatočných zdrojov na financovanie dopravnej infraštruktúry.
Produkcia áut na Slovensku sa znížila
Slovenská automobilová výroba zaznamenala v uplynulom roku značný pokles. Podľa najnovších údajov sa v krajine vyprodukovalo približne 993-tisíc automobilov, čo predstavuje zníženie o takmer 87-tisíc jednotiek oproti predošlému obdobiu. Napriek tomu analytici predpovedajú pozitívny vývoj, pričom v roku 2025 by mala produkcia prekročiť hranicu 1,15 milióna vozidiel.
Ako informoval prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek na výročnej tlačovej konferencii, Slovensko si aj naďalej udržiava prvenstvo v počte vyrobených áut na obyvateľa v celosvetovom meradle. Automobilový sektor však čelí viacerým závažným problémom, a to nielen na domácej pôde, ale v celom európskom regióne.
Medzi hlavné výzvy patrí klesajúci dopyt na trhu, hrozba zavedenia ciel zo strany USA a Číny, ako aj nedostatočná infraštruktúra pre nabíjanie elektrických vozidiel. ZAP tiež poukazuje na absenciu jednotnej európskej stratégie pre rozvoj priemyslu, rastúcu infláciu a vysoké energetické náklady. Uvádza to portál Noviny.sk.
Predstavitelia zväzu zdôrazňujú potrebu intenzívnejšieho dialógu s vládou a vytvorenia stabilného prostredia pre investorov, najmä v súvislosti s prechodom na elektromobilitu. Za kľúčové považujú aj zamedzenie ďalšiemu nárastu výrobných nákladov.