Koniec európskeho sna? Krajiny začali znižovať dotácie na elektromobily

  • Elektromobilita v EÚ je umelo pretláčaná cez dotácie.
  • Od roku 2035 má platiť zákaz predaja nových spaľovacích vozidiel.
  • Zavedenie zákazu čelí mnohým významným výzvam.
Novinky Elektromobily v Európe od roku 2035
Elektromobily v Európe od roku 2035. Zdroj: shutterstock.com/rejazz
BitmarketsOkazio mobil

Zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035, ktorý plánuje zaviesť Európska únia (EÚ), je ambiciózny cieľ zameraný na zníženie emisií CO₂ a podporu prechodu na elektromobily. Tento cieľ však čelí mnohým výzvam a komplikáciám, ktoré ho môžu robiť ťažko realizovateľným. Niektoré krajiny navyše od tohto trendu ustupujú už dnes, hovorí správa Aktuality.

Francúzsko znižuje dotácie na elektromobily

Vo Francúzsku zaberajú elektrické autá 17 % z celkového predaja nových vozidiel v roku 2024, čo je výrazne viac ako priemer EÚ. Napriek tomu sa krajina rozhodla znížiť štátom podporovanú zľavu na nákup elektromobilov maximálne zo 7 000 eur na 4 000 eur. Pre domácnosti so stredným a vysokým príjmom budú tieto úľavy len na sume 3 000 a 2 000 eur.

Celková výška vládnych dotácií na elektromobily má dosiahnuť v roku 2025 sumu 700 miliónov eur. Pre porovnanie, v roku 2024 bolo vyčlenených až 1,5 miliardy eur. Predpokladá sa, že úľavy sú jedným zo stimulov, ako umelo tlačiť dopyt po elektrických vozidlách v EÚ, a hneď ako bude podiel dostatočne vysoký, úľavy úplne vymiznú.

EÚ chce zakázať spaľovacie motory

EÚ chce zakázať spaľovacie motory. Zdroj: shuttertsock.com/Andreanicolini

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Zákaz od roku 2035 sa neodkladá

Na základe poslednej správy od TOPSPEED.sk Európska komisia neustúpila a neplánuje žiadne zmeny v otázku zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. Výkonná podpredsedníčka Komisie Teresa Ribera uviedla, že nikto neuvažuje o odložení zákazu a Európska komisia to ani neberie do úvahy.

Hoci zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035 je ambicióznym krokom smerom k dekarbonizácii dopravy, jeho úspešná realizácia si bude vyžadovať rozsiahlu modernizáciu infraštruktúry, technologické inovácie, ekonomické stimuly a politickú jednotu. Bez riešenia nasledujúcich komplikácií môže byť tento cieľ len ťažko dosiahnuteľný:

  • Sociálne vplyvy: Straty pracovných miest v automobilovom priemysle, ktorý je závislý od výroby spaľovacích motorov. Taktiež je potrebná rekvalifikácia pracovníkov.
  • Obnoviteľné zdroje: Riziko, že vyššia spotreba elektriny bude pokrývaná fosílnymi palivami, ak nebude infraštruktúra obnoviteľných zdrojov dostatočne vyvinutá.
  • Odpor verejnosti: Niektoré krajiny EÚ ako Nemecko či Taliansko už vyjadrili pochybnosti o úplnom zákaze spaľovacích motorov a presadzujú výnimky pre syntetické palivá.
  • Environmentálne paradoxy: Produkcia batérií a ich likvidácia má vysokú environmentálnu stopu. Niektoré krajiny budú exportovať staré spaľovacie autá mimo EÚ, čím sa problém emisií iba presunie inam.
Zásah do prirodzeného trhu

Síce zatiaľ nenastala žiadna zmena v pláne od roku 2035 zakázať predaj nových spaľovacích motorov, existuje mnoho prekážok, ktoré tomu bránia, resp. neriešia problém, ktorý EÚ zamýšľa. Taktiež ide o výrazný zásah do trhu, ktorý nie je riadený vzťahom ponuky a dopytu, ale vládnymi opatreniami.

Ak sa viac zaujímate o ekonomiku, odporúčame vám pozrieť sa aj na nasledujúce video:

Kvakomat PC bannerAnycoin mobil banner
Autor:
Marek Jendrál
Marek Jendrál

Vyštudoval financie, bankovníctvo a investovanie. O kryptomeny sa zaujíma od roku 2015. V článkoch sa špecializuje na technickú analýzu a sieťové dáta z blockchainu.