- Elektromobilita v EÚ je umelo pretláčaná cez dotácie.
- Od roku 2035 má platiť zákaz predaja nových spaľovacích vozidiel.
- Zavedenie zákazu čelí mnohým významným výzvam.
Zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035, ktorý plánuje zaviesť Európska únia (EÚ), je ambiciózny cieľ zameraný na zníženie emisií CO₂ a podporu prechodu na elektromobily. Tento cieľ však čelí mnohým výzvam a komplikáciám, ktoré ho môžu robiť ťažko realizovateľným. Niektoré krajiny navyše od tohto trendu ustupujú už dnes, hovorí správa Aktuality.
Francúzsko znižuje dotácie na elektromobily
Vo Francúzsku zaberajú elektrické autá 17 % z celkového predaja nových vozidiel v roku 2024, čo je výrazne viac ako priemer EÚ. Napriek tomu sa krajina rozhodla znížiť štátom podporovanú zľavu na nákup elektromobilov maximálne zo 7 000 eur na 4 000 eur. Pre domácnosti so stredným a vysokým príjmom budú tieto úľavy len na sume 3 000 a 2 000 eur.
Celková výška vládnych dotácií na elektromobily má dosiahnuť v roku 2025 sumu 700 miliónov eur. Pre porovnanie, v roku 2024 bolo vyčlenených až 1,5 miliardy eur. Predpokladá sa, že úľavy sú jedným zo stimulov, ako umelo tlačiť dopyt po elektrických vozidlách v EÚ, a hneď ako bude podiel dostatočne vysoký, úľavy úplne vymiznú.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Zákaz od roku 2035 sa neodkladá
Na základe poslednej správy od TOPSPEED.sk Európska komisia neustúpila a neplánuje žiadne zmeny v otázku zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. Výkonná podpredsedníčka Komisie Teresa Ribera uviedla, že nikto neuvažuje o odložení zákazu a Európska komisia to ani neberie do úvahy.
Hoci zákaz predaja nových spaľovacích motorov od roku 2035 je ambicióznym krokom smerom k dekarbonizácii dopravy, jeho úspešná realizácia si bude vyžadovať rozsiahlu modernizáciu infraštruktúry, technologické inovácie, ekonomické stimuly a politickú jednotu. Bez riešenia nasledujúcich komplikácií môže byť tento cieľ len ťažko dosiahnuteľný:
- Sociálne vplyvy: Straty pracovných miest v automobilovom priemysle, ktorý je závislý od výroby spaľovacích motorov. Taktiež je potrebná rekvalifikácia pracovníkov.
- Obnoviteľné zdroje: Riziko, že vyššia spotreba elektriny bude pokrývaná fosílnymi palivami, ak nebude infraštruktúra obnoviteľných zdrojov dostatočne vyvinutá.
- Odpor verejnosti: Niektoré krajiny EÚ ako Nemecko či Taliansko už vyjadrili pochybnosti o úplnom zákaze spaľovacích motorov a presadzujú výnimky pre syntetické palivá.
- Environmentálne paradoxy: Produkcia batérií a ich likvidácia má vysokú environmentálnu stopu. Niektoré krajiny budú exportovať staré spaľovacie autá mimo EÚ, čím sa problém emisií iba presunie inam.
Síce zatiaľ nenastala žiadna zmena v pláne od roku 2035 zakázať predaj nových spaľovacích motorov, existuje mnoho prekážok, ktoré tomu bránia, resp. neriešia problém, ktorý EÚ zamýšľa. Taktiež ide o výrazný zásah do trhu, ktorý nie je riadený vzťahom ponuky a dopytu, ale vládnymi opatreniami.
Ak sa viac zaujímate o ekonomiku, odporúčame vám pozrieť sa aj na nasledujúce video: