Koncoročné odmeny sú luxus, nie štandard: Koľko ľudí ich naozaj má?

  • Pravidelnú koncoročnú finančnú odmenu dostáva len 31 percent zamestnancov.
  • Rovnaký podiel ľudí uvádza, že odmenu na konci roka nikdy nedostane.
  • Až 84 percent zamestnancov by najradšej dostalo priamo finančný bonus.
Ekonomika Koncoročné odmeny sú luxus
Koncoročné odmeny sú luxus. Zdroj: shutterstock.com/Studio Romantic
Best Wallet PCtxb

Vianoce a koniec roka pre mnohých znamenajú aj nádej na extra peniaze. Prieskum portálu Platy.sk však ukazuje, že koncoročný bonus na Slovensku rozhodne nepatrí medzi samozrejmé benefity.

Portál Alma Career uvádza, že prieskum medzi 1 533 pracujúcimi ľuďmi ukázal, že iba 31 % zamestnancov dostáva koncoročnú finančnú odmenu pravidelne každý rok. Ide o prémie, 13. alebo 14. plat, či iné formy finančného prilepšenia. Rovnaký podiel opýtaných pritom priznal, že v práci nedostáva žiadnu koncoročnú odmenu nikdy, bez ohľadu na výsledky firmy.

Bonus s podmienkou

Ďalších 26 % zamestnancov dostane bonus iba vtedy, ak firma dosiahne dobré výsledky, takže na konci roka žijú v napätí a sledujú čísla. Šesť percent ľudí spomenulo, že kedysi odmeny mali, no zamestnávateľ túto tradíciu zrušil. Päť percent účastníkov prieskumu v čase zisťovania nepracovalo.

Keď sa výskumníci pýtali na očakávania na tento rok, len 16 % ľudí už vopred vedelo, že odmenu určite dostane. Takmer tretina, konkrétne 30 %, s bonusom vôbec nepočíta. Ďalších 31 % odpovedalo „možno”, pretože všetko závisí od výsledkov spoločnosti. Zvyšných 24 % nevie, či firma takúto tradíciu vôbec uznáva, alebo nemá žiadne jasné informácie.

Z týchto čísel vyplýva, že väčšina zamestnancov žije v neistote. Bonus, ktorý mal pôvodne motivovať, sa tak pre mnohých mení na lotériu, v ktorej sa o výsledku dozvedia na poslednú chvíľu.

Zamestnanci chcú najmä peniaze, nie symbolické benefity

Pozrite si naše video z YouTube kanála YouTube Kryptomagazin SK

Zamestnávatelia môžu koncoročné „ďakujem” vyjadriť rôznymi formami. Realita preferencií zamestnancov je však veľmi jednoznačná. Až 84 % opýtaných by si vybralo finančný bonus, ak by dostali možnosť rozhodnúť o forme odmeny.

Desať percent ľudí by viac potešilo viac voľna alebo kratší pracovný čas, štyri percentá uprednostňujú vzdelávanie alebo osobný rozvoj. Ďalšie dve percentá by ocenili iné nefinančné benefity a jedno percento uviedlo inú formu odmeny.

Z prieskumu teda jasne vyplýva, že zamestnanci vnímajú koncoročné odmeny najmä ako pomoc pre rodinný rozpočet. V období, keď rastú ceny bývania, energií aj potravín, majú extra peniaze oveľa vyššiu hodnotu než darčekové koše, maličké poukážky alebo firemné predmety.

98 %

Nechajte peniaze pracovať za vás.

Investujte a premeňte svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Bonus ako signál rešpektu a férovosti

Koncoročná odmena nepredstavuje len číslo na výplatnej páske. Pre mnohých ľudí znamená aj potvrdenie, že firma si ich prácu váži. Ak vedenie odmeny vypláca pravidelne a jasne komunikuje podmienky, zamestnanci cítia väčšiu dôveru a majú silnejšiu motiváciu ostať.

Naopak, ak spoločnosť odmeny sľubuje nejasne, ruší ich bez vysvetlenia alebo ich vypláca len úzkej skupine ľudí, vzniká napätie. Zamestnanci sa začnú pýtať, či ich firma vníma spravodlivo, a častejšie pozerajú na ponuky konkurencie.

Prieskum Platy.sk tak prináša jasný odkaz. Koncoročné odmeny na Slovensku nie sú samozrejmosťou a istotu bonusu má len menšina zamestnancov. Väčšina ľudí ich buď nedostáva, alebo čaká na rozhodnutie vedenia podľa firemných výsledkov.

Ak však zamestnávateľ aj v náročnejšom období nájde priestor aspoň na skromnejšiu finančnú odmenu a otvorene vysvetlí pravidlá, získa za to viac než len spokojnejší rozpočet svojich ľudí – získa aj ich lojalitu.

txbBybit mobil baner
Autor:
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.