- Slováci sa denne počas cesty vlakom trápia jeho meškaním.
- Majú však nárok na kompenzáciu.
- Tá má na Slovensku špecifické pravidlá.
Na Slovensku, ako aj v celej Európskej únii, majú cestujúci pri meškaní vlakov určité práva na kompenzáciu alebo vrátenie cestovného. Mnohí o tom však ani len netušia.
Rozumieť týmto právam a vedieť, ako ich uplatniť, sa bezpochyby hodí každému, kto pravidelne využíva železničnú dopravu. Poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako to celé funguje.
Nárok na kompenzáciu nákladov
V roku 2021 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu, ktoré upravuje práva a povinnosti cestujúcich v železničnej doprave. Toto nariadenie poskytuje cestujúcim právo na kompenzáciu pri meškaní vlaku, a to nielen na domácich trasách, ale aj na tých medzinárodných.
Meškanie od 1 do 2 hodín: Cestujúci má právo na kompenzáciu vo výške 25 % z ceny lístka.
Meškanie viac ako 2 hodiny: Kompenzácia sa zvyšuje na 50 % z ceny lístka.
Výnimky: Štátny dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), si vyrokoval výnimky pre osobné vlaky, regionálne expresy a rýchliky, kde sa tieto pravidlá neuplatňujú automaticky.
Práva cestujúcich na vnútroštátnych trasách
Ako uvádza ZSSK na svojom webe, v prípade, že vlak mešká viac ako 15 minút, nejde alebo ide len časť trasy, cestujúci môžu svoj cestovný lístok vrátiť na ktorejkoľvek stanici (nástupnej, prestupnej alebo nácestnej) a dostanú späť plnú cenu lístka alebo jeho nevyužitú časť bez sankcie.
Ak chcú cestujúci napriek meškaniu vo svojej ceste pokračovať, ZSSK ich prepraví bez doplatku aj vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede. Toto platí najmä v prípadoch, keď ide o posledné možné spojenie dňa do cieľovej stanice.
Ak sa cestujúci rozhodnú pre návrat, ZSSK ich prepraví späť do nástupnej stanice najbližším vlakom bezplatne a vráti im celé zaplatené cestovné.
Pri meškaní vlaku EC (EuroCity) alebo SC (SuperCity) nad 60 minút ZSSK vracia zaplatený príplatok za tieto služby. Pri IC (InterCity) vlakoch na trase Bratislava – Košice sa uplatňujú osobitné pravidlá.
V prípade meškania alebo odrieknutia diaľkového vlaku ZSSK informuje cestujúcich o dostupných možnostiach pokračovania v ceste.
Ak dopravca neoznámi riešenie do 100 minút od plánovaného odchodu, cestujúci môže pokračovať v ceste iným verejným dopravným prostriedkom a ZSSK uhradí nevyhnutné a primerané náklady spojené s týmto riešením.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Ako uplatniť nárok na kompenzáciu alebo odškodnenie
Potvrdenie o meškaní: Cestujúci by si mali vyžiadať potvrdenie o meškaní vlaku od vlakvedúceho alebo v pokladni.
Podanie reklamácie: Reklamácie možno podať osobne na pokladniciach ZSSK alebo písomne na uvedenej adrese, príp. e-mailom.
Potrebné dokumenty: Pri podaní musíte uviesť osobné údaje, predmet a dôvod reklamácie, zároveň treba priložiť originály cestovných lístkov. Ak sa uplatňuje náhrada škody, je potrebné uviesť aj dôvod žiadosti a predložiť relevantné doklady.
Miestenky a iné špecifické situácie
Ak sa stane, že cestujúci má platnú miestenku a nenájde sa pre neho miesto, ZSSK mu vyplatí sankciu vo výške 10 €.
V prípade zranenia alebo usmrtenia osoby zodpovedá ZSSK za náhradu škody. Rovnako nesie zodpovednosť za stratu alebo poškodenie batožiny.
Okrem toho, ak vo vlaku nefunguje klimatizácia alebo kúrenie, pričom teplota v kupé sa pohybuje mimo stanovených noriem, cestujúci môže požiadať o kompenzáciu. V prípade luxusnejších spojov, ako je napríklad InterCity, sa vám môže vrátiť až 25% z ceny lístka.
Ako je to v zahraničí?
Na porovnanie nám slúžia informácie z článku denníka SME. V ňom sa uvádza, že v Českej republike a v Rakúsku platia o kompenzáciách podobné pravidlá. Cestujúci tak môžu získať späť 25 % alebo 50 % ceny lístka – v závislosti od dĺžky meškania. V Maďarsku majú cestujúci podobné práva, a to aj v prípade úplného zrušenia spoja.
Znalosť práv a postupov pri meškaní vlakov vám môže zabezpečiť možnosť získať späť stratené finančné prostriedky. Prispieva tiež k zvyšovaniu kvality služieb zo strany dopravcov.