- Kaufland používa na Slovensku larvy hmyzu na čistenie plastového odpadu.
- Táto revolučná metóda dokáže ročne zrecyklovať viac ako 1 500 ton plastu.
- Za tento inovatívny prístup získal reťazec prestížne ocenenie Via Bona.
Kaufland sa stal víťazom jedného z najuznávanejších ocenení firemnej zodpovednosti na Slovensku. Nadácia Pontis mu udelila prestížne ocenenie Via Bona za projekt „Na ceste k nulovému odpadu”, ktorý prináša konkrétne riešenia pre ochranu životného prostredia.
Kaufland recykluje viac ako 94 percent odpadu
Nemecký reťazec dokázal, že zodpovedné podnikanie nie je len prázdna fráza. Kaufland sa dobrovoľne zaviazal znížiť množstvo komunálneho odpadu a maximalizovať recykláciu. Výsledky hovoria za všetko – dokáže recyklovať a opätovne využiť viac ako 94 percent vlastného odpadu.
Ako to funguje v praxi? Papier a kartón putujú do papierní, bioodpad sa mení na bioplyn a hnojivo, sklo aj kov sa recyklujú. Dokonca z odpadového dreva z obalov sa vyrábajú podlahové krytiny. Reťazec tiež nahradil klasické kartónové škatule opakovane použiteľnými EPS prepravkami.
Larvy čistia plastový odpad
Najväčší problém predstavoval znečistený plastový odpad z obslužných pultov, ktorý tvoril až 20 percent komunálneho odpadu. Kaufland našiel jedinečné riešenie – v spolupráci so slovenským start-upom zaviedol čistenie plastových fólií pomocou hmyzu. Tento proces dokonale odstráni potravinové zvyšky bez poškodenia plastu, takže sa môže opäť recyklovať. Obchodný reťazec tak opäť získal prestížne ocenenie vďaka larvám muchy čiernej.
Touto cestou sa dokáže zhodnotiť viac ako 1 500 ton plastového odpadu ročne,” uvádza reťazec vo svojom vyhlásení.
Prvá certifikovaná spoločnosť na Slovensku
Úsilia Kauflandu potvrdila nezávislá certifikačná spoločnosť TÜV SÜD Slovakia, ktorá mu udelila certifikát „Road to Zero Waste” podľa normy DIN SPEC 91436. Reťazec sa tak stal prvou a jedinou maloobchodnou spoločnosťou na Slovensku s týmto certifikátom.
Ocenenie Via Bona je pre nás motiváciou a inšpiráciou, aby sme sa na ceste k nulovému odpadu naďalej posúvali,” vysvetľuje Nikoleta Lörincová, vedúca úseku Corporate Affairs spoločnosti Kaufland Slovenská republika.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Kaufland bol trojnásobný finalista
Via Bona Slovakia oceňuje firmy, ktoré prinášajú riešenia pre lepšie Slovensko. Kaufland sa dostal medzi top 3 finalistov hneď v troch kategóriách:
- Cena za klimatickú zodpovednosť.
- Zodpovedná veľká firma.
- Cena za pozitívnu zmenu v komunite.
Zodpovedné podnikanie nie je o jednorazových daroch či peknom PR, ktoré prevažuje nad obsahom. Vidíme, že čoraz viac firiem systematicky integruje princípy udržateľnosti, diverzity a podpory komunít do svojho každodenného fungovania.
Firmy, ktoré sme ocenili tento rok, ukazujú, že je možné dosahovať biznisové úspechy a zároveň pozitívne meniť svet okolo nás,” uviedol Michal Kišša, výkonný riaditeľ Nadácie Pontis.
V kategórii Cena za pozitívnu zmenu v komunite zvíťazila spoločnosť Tesco Stores SR za citlivé a dôstojné odtabuizovanie témy menštruačnej chudoby a zlepšenie prístupu k menštruačným potrebám .