- Americké Vianoce budú tento rok výrazne skromnejšie.
- Walmart hlási pokles dovozu vianočného tovaru o dve tretiny oproti minulému roku.
- Za dramatickým prepadom stojí pretrvávajúca inflácia a opatrnejší prístup obchodníkov, ktorí sa chcú vyhnúť problémom s nepredaným tovarom.
Santa Claus tento rok prinesie do amerických domácností podstatne menej darčekov. Najväčší maloobchodný reťazec Walmart hlási dramatický pokles v dovoze vianočného tovaru, keď za posledných 12 mesiacov do konca septembra 2024 doviezol len približne 340.000 kilogramov sviatočných produktov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je to len tretina z celkového objemu 980.000 kilogramov a ešte výraznejší prepad oproti roku 2022, kedy dovoz predstavoval až 1,9 milióna kilogramov.
Príčiny a následky poklesu
Hovorca Walmartu síce upozorňuje, že uvedené údaje predstavujú len „čiastočný obraz” situácie, keďže nezahŕňajú domáce produkty a dovoz pre súkromné značky, ale nedávne prieskumy potvrdzujú očakávania slabšej sviatočnej sezóny.
Gerald Storch, bývalý podpredseda predstavenstva spoločnosti Target, dodáva, že maloobchodníci predpovedajú menší nárast tržieb ako v minulom roku.
Hlavným dôvodom je pretrvávajúca inflácia, ktorá významne ovplyvňuje nákupné správanie spotrebiteľov. Zatiaľ čo celkové spotrebiteľské výdavky v USA rastú, výdavky na luxusné a nepotrebné položky zaznamenávajú pokles. Celkový dovoz vianočných produktov do USA klesol oproti roku 2022 o približne 20%, zo 180 miliónov kilogramov na súčasných 141 miliónov.
Predpovede a opatrenia
Americké združenie maloobchodníkov očakáva, že výdavky na sviatky v posledných dvoch mesiacoch 2024 vzrastú len o 2,5 až 3,5%, čo predstavuje najnižší nárast od roku 2018. S týmto trendom súvisí aj plánované zníženie počtu sezónnych pracovníkov počas vianočnej nákupnej sezóny.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Veľké reťazce sa zároveň snažia vyhnúť problémom s nadmernými zásobami, ktoré ich trápili v predchádzajúcich dvoch rokoch. Príliš veľa nepredaného tovaru predstavuje pre maloobchodníkov významné finančné riziko a investori to vnímajú ako negatívny signál. Walmart a ďalšie spoločnosti preto pristupujú k tohtoročným vianočným objednávkam s väčšou opatrnosťou, aby predišli podobným problémom.