- Súd schválil verejnú preventívnu reštrukturalizáciu Dedolesu.
- Firma nedokáže splácať staré dlhy bez zlepšenia výsledkov.
- Zakladateľ Chrapko zvažuje návrat do aktívnejšieho riadenia.
Nešlo o prvé problémy
Príbeh Dedolesu sa začal písať v roku 2018, keď firma predstavila svoju prvú kolekciu veselých ponožiek „bez páru”. Skutočný boom však prišiel v roku 2020, keď spoločnosť expandovala do 20 európskych krajín a jej tržby vyleteli na rekordných 91,89 milióna eur.
Symbolom tohto úspechu sa stali populárne „tancujúce škrečky”, ktoré zaujali zákazníkov po celej Európe.
Rýchly rast však sprevádzali aj vysoké náklady, najmä na marketing a reklamu. Keď po skončení pandémie spotrebitelia zmenili svoje nákupné správanie a vrátili sa do kamenných obchodov, Dedoles pocítil tvrdý dopad. Rok 2022 firma uzavrela so stratou presahujúcou 10 miliónov eur a musela prepustiť viac ako 200 zamestnancov.
Spoločnosť sa ocitla na pokraji konkurzu, no veritelia dali prednosť reštrukturalizačnému plánu. Vedenie firmy prevzal skúsený krízový manažér Ján Cifra, ktorému sa podarilo nasmerovať spoločnosť k stabilizácii. V roku 2023 Dedoles vykázal tržby vo výške 40 miliónov eur a účtovný zisk 7 miliónov eur.
Aktuálne údaje ukazujú, že Dedoles naďalej zápasí s dlhmi. Podľa dostupných informácií spoločnosť dlhuje Sociálnej poisťovni takmer 347 tisíc eur a Všeobecnej zdravotnej poisťovni viac ako 58 tisíc eur. Tieto záväzky signalizujú pretrvávajúce problémy s cash-flow.
Spoločnosť teraz čaká obdobie transformácie, počas ktorého sa ukáže, či dokáže nájsť cestu k udržateľnému rastu. S možným návratom zakladateľa a novým finančným plánom má Dedoles šancu opäť posilniť svoju pozíciu na trhu.