- Slovenský výrobca prelomil daňovú bariéru.
- Vynaliezavým riešením obišiel novú daň zo sladených nápojov.
- Spotrebitelia si môžu osladiť sirup doma za zlomok ceny.
Nová daň zo sladených nápojov, ktorá od januára výrazne zvýšila ceny sirupov a sladených nápojov na Slovensku, už má svoju prvú legálnu obchádzku. Slovenský výrobca Oravan prišiel s inovatívnym riešením, ktoré umožňuje spotrebiteľom ušetriť nemalé peniaze.
Na pultoch Kauflandu a ďalších obchodov sa objavil produkt s názvom „Mixni to” – koncentrovaný nápoj bez pridaného cukru, ktorý sa predáva v 0,7-litrových fľašiach. Kaufland aktuálne ponúka tento nápoj v akcii za 0,99 eura, čo predstavuje 33 % zľavu z bežnej ceny.
Nová daň sa vzťahuje len na nápoje s cukrom
Kľúčový rozdiel oproti bežným sirupom spočíva v tom, že produkt neobsahuje cukor. Zákazník si ho môže pridať sám podľa vlastnej chuti. Reťazec informuje, že pridaním jedného kilogramu cukru do koncentrátu môže spotrebiteľ vyrobiť dve fľaše sirupu.
Tento postup umožňuje úplne obísť novú daň zo sladených nápojov, ktorá od začiatku roka predstavuje až 1,05 eura na liter sirupu. Výrobca označuje produkt ako „koncentrát pre domácu prípravu cukrového sirupu”.
Legálne riešenie
Postup výrobcu je v súlade s platnou legislatívou. Podľa zákona sa nová daň vzťahuje len na produkty, ktoré už obsahujú pridaný cukor alebo sladidlo. Ak výrobca ponúka koncentrát bez cukru, dani nepodlieha.
Nová daň zo sladených nápojov
Výrobcovia nealkoholických nápojov upozorňujú, že nová daň zvýšila ceny sladených nápojov o 30 až 50 percent. Podľa Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM) môže táto daň viesť k poklesu spotreby o 15 až 30 percent.
Je to len diskriminačný nástroj škodlivý pre podnikateľské prostredie aj pre samotného spotrebiteľa,” uviedla výkonná riaditeľka AVNM Lucia Morvai.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Výhody pre spotrebiteľov
Pre bežných spotrebiteľov to znamená možnosť získať lacnejší sirup, ktorý si dosladia až doma. Tento prístup nielenže šetrí peniaze, ale dáva zákazníkom aj väčšiu kontrolu nad množstvom cukru v nápoji.
Je možné, že tento spôsob obchádzania dane inšpiruje aj ďalších výrobcov, čo by mohlo viesť k väčšej ponuke podobných produktov na slovenskom trhu.
Zatiaľ nie je jasné, či ministerstvo financií pristúpi k legislatívnym úpravám, ktoré by tento spôsob obchádzania dane zamedzili. Do tej doby však spotrebitelia môžu využiť túto medzeru v zákone a nakupovať lacnejšie koncentráty namiesto drahších, zdanených sirupov.