Generácia Z mení trh práce. Firmy musia pridať flexibilitu

  • Generácia Z žiada od firiem autenticitu, flexibilitu a otvorenú komunikáciu.
  • Viac než polovica mladých mení prácu do dvoch rokov.
  • Pre generáciu Z je práca súčasť sebarealizácie, nie len povinnosť.
Ekonomika Generácia Z mení trh práce
Generácia Z mení trh práce. Zdroj: shutterstock.com/Dragana Gordic
Etoro AI akcieKvakomat mobil

Každé leto prichádzajú na pracovný trh tisíce čerstvých absolventov, prevažne z generácie Z, teda ľudí narodených medzi rokmi 1996 a 2012. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) ich nástup sprevádzajú očakávania, ktoré mnohých zamestnávateľov prekvapia a nútia firmy prehodnotiť svoje fungovanie, komunikáciu a ponuku benefitov.

„Generácia Z vstupuje do pracovného života s úplne iným nastavením než predchádzajúce generácie. Prácu totiž nevníma len ako povinnosť, ale ako súčasť sebarealizácie. Títo ľudia očakávajú autenticitu, otvorenú komunikáciu a okamžitú spätnú väzbu. I keď sú pre nich peniaze dôležité, v motivácii významne zaváži najmä zmysluplnosť ich práce, rovnováha medzi pracovným a súkromným životom a príležitosť učiť sa a rásť,” uviedol Martin Huba, Managing Director personálnej agentúry Synergie CZ&SK.

Ako si Gen Z vyberá zamestnanie?

Zuzana Rumiz, prezidentka APAS, zdôraznila, že generácia Z je pre trh práce čoraz dôležitejšia, najmä vzhľadom na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. „Autenticita, otvorená komunikácia a skutočný záujem o spoločenské či environmentálne hodnoty nie sú pre generáciu Z len ‚pekné reči‘. Naopak, sú jedným z hlavných kritérií, podľa ktorých si vyberajú zamestnávateľa,” dodala.

Flexibilita a možnosť pracovať z domu sú pre mladých zamestnancov samozrejmosťou, nie benefitom. „Nevnímajú ich ako benefit navyše, ale ako predvolený pracovný režim,” vysvetlil M. Huba. Varoval však pred povrchnými benefitmi, ktoré bez skutočnej starostlivosti o zamestnanca a férového odmeňovania rýchlo strácajú zmysel.

Lojalita generácie Z nie je samozrejmosťou, viac než polovica mení prácu do dvoch rokov. „Sú len menej ochotní zotrvávať v prostredí, ktoré im nedáva zmysel, nepodporuje ich rast a neposkytuje spätnú väzbu či príležitosti na rozvoj,” povedala Z. Rumiz. Kľúčové je podľa odborníkov najmä obdobie prvého roka v zamestnaní, kedy mladí potrebujú osobnú podporu a mentorov.

92 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Aké záumy má Gen Z?

Vzdelávanie musí byť flexibilné, interaktívne a prakticky využiteľné, pričom formáty ako microlearning, gamifikácia či mentoring sú pre generáciu Z najatraktívnejšie. „Ak im dáte priestor rásť a ukážete, že im dôverujete, odmenia sa vám nápadmi, energiou a inovatívnym prístupom,” uzavrela Z. Rumiz.

Pre firmy, ktoré chcú byť pre generáciu Z atraktívne, sú kľúčové ponúknuť skutočnú flexibilitu, budovať mentoring, pestovať autentickú kultúru, zapájať mladých do zmysluplných projektov a vytvárať moderné možnosti rozvoja.

Asociácia personálnych agentúr Slovenska zdôrazňuje, že generácia Z prináša do firiem digitálne zručnosti, schopnosť rýchlo sa učiť a chuť meniť veci k lepšiemu, čo môže byť pre firmy významnou konkurenčnou výhodou.

Asociácia personálnych agentúr Slovenska vznikla ako prvé záujmové profesijné združenie ešte v roku 2002 a bola zaregistrovaná dňa 17.1.2003.

Jeho členmi sú najvýznamnejšie spoločnosti v oblasti poskytovania pracovno-poradenských služieb na slovenskom trhu Europersonal, Grafton Recruitment, Hofmann Personal, Index Nosluš, Lugera, ManpowerGroup, Proplusco, Synergie a Transfer – international staff.

Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner

Najčítanejšie články

1

Action na Slovensku predával nebezpečný tovar: Skontrolujte si zásoby, ide až o 8 produktov

2

Národná banka Slovenska varuje: Ticho pred búrkou na slovenskom trhu práce

3

10 dôvodov, prečo prichádzate o svoje peniaze

4

5 dôvodov, prečo do 5 rokov nakúpite Bitcoin aj vy

5

Tieto 2 veľké kryptomeny sa údajne zdvojnásobia do konca roku 2025

PR články

Vyvrcholenie rastu Bitcoinu by malo nastať koncom roku 2025

PR články  | 20. augusta 2025

Bitcoin, a kryptomenový trh ako celok, je známy svojím 4-ročným cyklom, ktorý tvoria tri roky rastu a jeden rok korekcie.

Bitcoin bull run pravdepodobne vyvrcholí v roku 2025

Trhová kapitalizácia kryptomien dosiahla nový rekord vo výške 4,15 biliónov dolárov

PR články  | 18. augusta 2025

Trhová kapitalizácia kryptomien zaznamenala počas minulotýždňového rastu nové all-time high (historické maximum).

Trhová kapitalizácia kryptomien má nové ATH

Čo je Bitcoin? Ako ho môžeme kúpiť alebo predať?

PR články  | 17. augusta 2025

PR článok spoločnosti Bitomat. V posledných rokoch sa Bitcoin stal jednou z najpopulárnejších a najcennejších digitálnych mien na svete.

Kupujte kryptomeny za hotovosť cez Bitomat