Firmám hrozia pokuty. Spotrebitelia majú silnú zbraň proti telemarketingu

  • Registrácia čísla zakáže firmám volať s marketingovými ponukami.
  • Neoprávnený hovor môže stáť firmu až 5 % ročného obratu.
  • Marketingové hovory musia mať špeciálnu predvoľbu (0)888.
Ekonomika Spotrebitelia majú silnú zbraň proti telemarketingu
Spotrebitelia majú silnú zbraň proti telemarketingu. Zdroj: shutterstock.com/PeopleImages.com - Yuri A, Dean Drobot
Bitmarketstxb

Čo sa považuje za priamy marketing?

Za priamy marketing sa považuje prezentácia tovarov alebo služieb, a to buď písomne alebo ústne, zaslanú alebo prednesenú cez verejne dostupné komunikačné služby. Firmy môžu používať automatické systémy (bez človeka) alebo SMS len vtedy, ak majú predchádzajúci jasný súhlas zákazníka.

Zákon však zakazuje získavať tento súhlas práve pomocou automatických systémov. Marketingové hovory musia prichádzať z telefónnych čísel so špeciálnou predvoľbou (0)888. To umožní ľahko rozoznať, že ide o reklamný hovor.

Pozrite si naše video z YouTube kanála YouTube Kryptomagazin SK

Zoznam všetkých operátorov, ktorí tieto čísla spravujú, je verejne dostupný na webovej stránke Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. 

Telemarketing je podľa Slovákov otravný

Telemarketing je podľa Slovákov otravný. Zdroj: shutterstock.com/tsyhun

Existujú výnimky

Niektoré hovory bez predchádzajúceho súhlasu sú ale stále povolené – napríklad ak firma volá na čísla, ktoré iná firma sama zverejnila, alebo ide o marketing vlastných podobných produktov a služieb, ktoré zákazník už od nich kúpil, prípadne ak je medzi firmou a zákazníkom zmluvný vzťah. Tiež platí, že ak si spotrebiteľ po registrácii v zozname vyžiada, aby mu firma volala, tak môže”, dopĺňa Beľujský. 

Prísnejšia legislatíva

Legislatíva sa pred dvoma rokmi ešte sprísnila. Zákaz získavania súhlasov sa rozšíril aj na SMS a MMS správy a lepšie sa upravili pravidlá, ako môže človek svoj súhlas odvolať alebo namietať voči nevyžiadaným marketingovým volaniam.

Aj keď sa technologické možnosti marketingu rýchlo vyvíjajú, pravidlá pre kontaktovanie spotrebiteľov majú jasné hranice. Ak vám nejaká firma volá a vy ste na zozname tých, ktorí si takéto hovory neželajú, nebojte sa brániť – zákon je na vašej strane. Ochrana súkromia nie je výsada, ale právo. 

SpäťStrana 2/2
Ďalej
txbFumbi mobil
Autor:
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.