- Registrácia čísla zakáže firmám volať s marketingovými ponukami.
- Neoprávnený hovor môže stáť firmu až 5 % ročného obratu.
- Marketingové hovory musia mať špeciálnu predvoľbu (0)888.
Čo sa považuje za priamy marketing?
Za priamy marketing sa považuje prezentácia tovarov alebo služieb, a to buď písomne alebo ústne, zaslanú alebo prednesenú cez verejne dostupné komunikačné služby. Firmy môžu používať automatické systémy (bez človeka) alebo SMS len vtedy, ak majú predchádzajúci jasný súhlas zákazníka.
Zákon však zakazuje získavať tento súhlas práve pomocou automatických systémov. Marketingové hovory musia prichádzať z telefónnych čísel so špeciálnou predvoľbou (0)888. To umožní ľahko rozoznať, že ide o reklamný hovor.
Zoznam všetkých operátorov, ktorí tieto čísla spravujú, je verejne dostupný na webovej stránke Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Telemarketing je podľa Slovákov otravný. Zdroj: shutterstock.com/tsyhun
Existujú výnimky
„Niektoré hovory bez predchádzajúceho súhlasu sú ale stále povolené – napríklad ak firma volá na čísla, ktoré iná firma sama zverejnila, alebo ide o marketing vlastných podobných produktov a služieb, ktoré zákazník už od nich kúpil, prípadne ak je medzi firmou a zákazníkom zmluvný vzťah. Tiež platí, že ak si spotrebiteľ po registrácii v zozname vyžiada, aby mu firma volala, tak môže”, dopĺňa Beľujský.
Legislatíva sa pred dvoma rokmi ešte sprísnila. Zákaz získavania súhlasov sa rozšíril aj na SMS a MMS správy a lepšie sa upravili pravidlá, ako môže človek svoj súhlas odvolať alebo namietať voči nevyžiadaným marketingovým volaniam.
Aj keď sa technologické možnosti marketingu rýchlo vyvíjajú, pravidlá pre kontaktovanie spotrebiteľov majú jasné hranice. Ak vám nejaká firma volá a vy ste na zozname tých, ktorí si takéto hovory neželajú, nebojte sa brániť – zákon je na vašej strane. Ochrana súkromia nie je výsada, ale právo.