Finančná gramotnosť je na Slovensku alarmujúca. Pomôcť má nový program

  • Pilotný projekt je už v plnom prúde, zapojilo sa 200 škôl
  • Program ocenil aj minister školstva
Ekonomika Finančná gramotnosť je na Slovensku alarmujúca
Finančná gramotnosť je na Slovensku alarmujúca. Zdroj: Shutterstock.com/Drazen Zigic
BitmarketsBitmarkets

Ministerstvo školstva plánuje zlepšiť úroveň finančnej gramotnosti na základných a stredných školách prostredníctvom programu FinQ. Tento krok by mal pomôcť pri implementácii novej školskej reformy. Ministerstvo uzavrelo v tejto veci memorandum o spolupráci s Národnou bankou Slovenska.

Program FinQ si kladie za cieľ rozvíjať schopnosť žiakov kriticky myslieť a efektívne sa orientovať vo finančnom svete. Vzhľadom na dlhodobé zaostávanie študentov na Slovensku v oblasti finančnej gramotnosti v porovnaní s ich vrstovníkmi z okolitých krajín je tento krok naliehavý. Informuje o tom portál Správy RTVS.

Šéf Správnej rady FinQ Centra Štefan Máj vysvetlil, že cieľom ich programu je naučiť mladých ľudí analyzovať informácie, kriticky ich posudzovať, efektívne argumentovať a na základe toho robiť kvalitné rozhodnutia.

Finančná gramotnosť

Už takmer 50 000 žiakov sa vďaka svojej škole zapojilo do projektu, ktorý ich má naučiť o finančnej gramotnosti. Školením si najprv museli prejsť učitelia.

Pilotný projekt je v plnom prúde

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) označil program za nástroj na zlepšenie jazykovej a matematickej gramotnosti. Pilotný projekt už funguje na školách viac ako tri roky, pričom prvotne sa ho zúčastnili učitelia.

„Jednou z jeho veľkých výhod je, že školenie učiteľov predchádzalo samotnému zavádzaniu programu do praxe. V minulosti sme často mali reformy, ktoré neboli dostatočne pripravené a učitelia sa cítili nervózne, keď im bolo poverené vzdelávať bez dostatočných materiálov a podpory,” uviedol riaditeľ Gymnázia na Ul. Ladislava Sáru Pavel Sadloň.

Školy zahŕňajú výučbu finančnej gramotnosti do programov matematiky, slovenského a anglického jazyka a často používajú príklady z reálneho života.

„Žiaci zlepšujú nielen svoje komunikačné schopnosti, ale aj schopnosti riadenia financií. Mnohí z nich sa dokázali postarať o svoje vlastné školské projekty a úspešne ich riadiť,” poznamenal Sadloň.

„Naším cieľom je, aby sa žiaci stali rovnocennými partnermi v oblasti finančnej informovanosti medzi poskytovateľmi a spotrebiteľmi finančných služieb. Vzdelaný klient je pre nás najlepším klientom,” dodal guvernér Národnej banky Slovenska Peter Kažimír.

Do tohto projektu sa doteraz zapojilo viac ako 200 škôl, čo je približne 48 000 žiakov.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Finančná gramotnosť vychádza zo skúseností

Väčšina Slovákov získava informácie o osobných financiách z vlastných skúseností, z rodiny a z internetu.

Podľa nedávneho prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť Kruk Česká a Slovenská republika, 49 percent respondentov uviedlo vlastné skúsenosti a omyly ako ich hlavný zdroj informácií. Rodinu uviedlo 38 percent oslovených, internet 33 percent ľudí.

Ako uvádza portál TREND, muži a ženy čerpajú informácie o financiách z vlastných skúseností v rovnakej miere, avšak ženy sa oveľa častejšie ako muži obracajú na svojich rodičov, súrodencov a iných príbuzných. Takýmto spôsobom sa finančnej gramotnosti učí takmer 44 percent žien, zatiaľ čo len 32 percent mužov.

Získavanie finančnej gramotnosti v rámci rodiny dominuje medzi ľuďmi vo veku od 18 do 34 rokov, neskôr sa Slováci väčšinou spoliehajú na svoje vlastné skúsenosti.

Okazio PCKvakomat mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.