- EÚ pridala platformu Shein na zoznam spoločností, ktoré musia podliehať prísnejším bezpečnostným pravidlám.
- Shein sa tak pridal k platformám ako Facebook, X, TikTok alebo YouTube.
Európska únia (EÚ) v piatok formálne pridala čínskeho online predajcu Shein na svoj zoznam digitálnych spoločností, ktoré sú dostatočne veľké na to, aby podliehali prísnejším bezpečnostným pravidlám. TASR o tom informuje na základe správ AP a Reuters.
Shein je nízkonákladový online predajca, ktorý bol založený v Číne, no teraz sídli v Singapure. Pripojí sa tak k Facebooku, TikToku, X, YouTube a ďalším „veľmi veľkým online platformám”, ktoré majú viac ako 45 miliónov aktívnych užívateľov mesačne a preto sa na ne vzťahujú najprísnejšie digitálne predpisy bloku.
Od konca augusta bude musieť Shein uplatňovať pravidlá podľa zákona o digitálnych službách (DSA). Tento prelomový nový zákon EÚ okrem iného vyžaduje od online platforiem zavedenie opatrení na „ochranu spotrebiteľov pred nákupom nebezpečného alebo nelegálneho tovaru, s osobitným zameraním na zabránenie predaju a distribúcii produktov, ktoré by mohli byť škodlivé pre maloletých”.
Shein uviedol, že má v 27-člennej Únii približne 108 miliónov aktívnych užívateľov mesačne.
Za hranicami EÚ čelil Shein tvrdej kritike a obvineniam, od údajného vykorisťovania svojich továrenských robotníkov s nízkymi mzdami, cez podporu hyperspotreby až po poškodzovanie životného prostredia.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
EÚ pozorne sleduje najväčšie digitálne platformy
Brusel rozšíril svoju právnu silu proti najväčším digitálnym platformám na svete a začal vyšetrovať platformy TikTok, X a čínskeho predajcu AliExpress.
Očakáva sa, že ďalšia čínska nákupná aplikácia, Temu, bude pridaná tiež do zoznamu EÚ po tom, čo v apríli oznámila, že od vstupu na trh v Únii pred rokom má približne 75 miliónov aktívnych užívateľov mesačne.
V rámci DSA musia platformy posúdiť konkrétne riziká, ktoré pre práva a bezpečnosť Európanov predstavuje ich obsah alebo produkty na predaj (v prípade online trhovísk, ako sú Amazon a Shein) a predložiť správu regulačným orgánom.
Na svoje náklady musia tiež raz ročne zabezpečiť externý audit na overenie, či dodržiavajú pravidlá.
Najväčšie platformy musia tiež zvýšiť transparentnosť a poskytnúť prístup k svojim údajom výskumníkom, ktorých schválil Brusel.