- Nové nariadenie stanovuje maximálnu povolenú rýchlosť elektrokolobežiek na 25 kilometrov za hodinu.
- Počet jázd na elektrokolobežkách v meste za posledných päť rokov dramaticky vzrástol.
- Aké pokuty vám hrozia za porušenie pravidiel?
Barcelona zavádza od 1. februára prísne pokuty až do výšky 500 eur pre jazdcov na elektrokolobežkách, ktorí budú pristihnutí pri jazde po chodníku alebo bez prilby. Toto rozhodnutie prichádza ako reakcia na prudký nárast používania elektrických kolobežiek a s ním spojené problémy v uliciach katalánskej metropoly, uvádza britský The Guardian.
Počet jázd na elektrokolobežkách v meste za posledných päť rokov dramaticky vzrástol. Podľa údajov mestskej rady sa v súčasnosti denne uskutoční približne 44 000 jázd na týchto dopravných prostriedkoch, pričom pred piatimi rokmi bolo toto číslo takmer nulové. Zaujímavosťou je, že 31 % jazdcov tvoria ženy, čo je výrazne viac v porovnaní s cyklistami, kde ženy predstavujú len 19 %.
„Tieto opatrenia sú navrhnuté tak, aby priniesli zmenu v správaní niektorých používateľov, zlepšili bezpečnosť a priniesli kolektívny prospech,” vysvetľuje Adrià Gomila, zodpovedný za mobilitu v Barcelone.
Nové nariadenie stanovuje maximálnu povolenú rýchlosť elektrokolobežiek na 25 kilometrov za hodinu. Ak zariadenie túto rýchlosť prekročí, bude klasifikované ako motocykel a bude vyžadovať vodičský preukaz.
Barcelona, ktorá sa môže pochváliť viac ako 250 kilometrami cyklotrás a ideálnymi poveternostnými podmienkami s približne 2 500 hodinami slnečného svitu ročne, sa stala prirodzeným domovom pre elektrokolobežky. Ich rastúca popularita však priniesla aj značné problémy.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
V Barcelone si nedávajte pozor iba na peňažky
Elektrokolobežky sa stali obľúbeným únikovým vozidlom pre zlodejov kabeliek a mobilných telefónov a pri nehodách predstavujú väčšie riziko ako bicykle pre vyššie rýchlosti.
Barcelona, ktorá má najvyšší počet motocyklov na obyvateľa v Európe (270 000), sa dlhodobo potýka aj s problémom parkovania motocyklov na chodníkoch. Nové nariadenie sa však tomuto problému skôr vyhýba a uvádza, že parkovanie na chodníkoch je preferované pred parkovaním na ulici.
Mesto dúfa, že nové prísne pravidlá pomôžu vytvoriť bezpečnejšie prostredie pre všetkých účastníkov cestnej premávky a prispejú k lepšiemu spolunažívaniu chodcov, cyklistov a jazdcov na elektrokolobežkách v uliciach Barcelony.
Zdieľaným kolobežkám nadobro odzvonilo v Paríži
Parížske ulice sa od septembra 2023 výrazne zmenili. Mesto sa rozhodlo definitívne ukončiť prevádzku zdieľaných elektrických kolobežiek, ktoré sa podľa miestnych predstaviteľov stali nezvládnuteľným problémom.
„Situácia sa stala neznesiteľnou,” uviedol David Belliard, námestník primátorky pre mestskú mobilitu. Napriek snahám prevádzkovateľov o nápravu situácie mesto hodnotí celkový výsledok ako negatívny.
Trojica operátorov – Lime, Tier a Dott – musela stiahnuť približne 15 000 kolobežiek. Tieto stroje po potrebnej údržbe presunú do iných lokalít. Zákaz prišiel v čase, keď bezpečnostné štatistiky ukazujú znepokojivé čísla. Len v júli 2023 zaznamenalo Francúzsko 10 smrteľných nehôd jazdcov na elektrických kolobežkách, uvádza Trend.
Mnohí obyvatelia mestá Paríž tak nemali inú možnosť a elekrickú kolobežku si museli kúpiť.