EÚ zvažuje nový benzín. Pokiaľ prejde, slovenské vozidlá majú veľký problém

  • EÚ pripravuje nový benzín E20 s 20 % podielom bioetanolu.
  • Priemerný dovezený automobil na Slovensko má 146 000 km.
  • Staršie vozidlá nemusia byť s E20 technicky kompatibilné.
Ekonomika EÚ zvažuje nový benzín
EÚ zvažuje nový benzín. Zdroj: shutterstock.com/Rawpixel.com, MAYA LAB
Kvakomat PC bannerCoinfactory mobil baner

Rýchly ekologický posun, ale nie bez rizika

E20 je podľa odborníkov rýchlym a efektívnym riešením na zníženie emisií CO2 v doprave. V porovnaní s výstavbou infraštruktúry pre elektromobily ide o lacnejší a dostupnejší krok.

Navyše môže priniesť pozitíva aj mimo klímy – napríklad zniženie dovozu ropy, stabilizáciu cien poľnohospodárskych komodít a podporu vidieka, ako ukazuje príklad Indie.

Na druhej strane však musia členské krajiny riešiť aj praktické dopady na bežných vodičov. Slovensko bude musieť zmapovať technickú pripravenosť vozového parku a spustiť informačnú kampaň, aby motoristi vedeli, čo ich čaká.

Slováci nakupujú staré autá

Slováci stále siahajú po ojazdených autách zo zahraničia. V prvom štvrťroku tohto roka sme doviezli 13 737 jazdených osobných vozidiel, najčastejšie značky ako Škoda, Volkswagen, Audi či BMW. Aj keď sa vozový park mierne omladil, na odometri dovezených áut často svieti vyše 150-tisíc kilometrov. A práve to je podľa niektorých odborníkov problém, ktorý si nechceme priznať.

„Slováci si často neuvedomujú, že vysoký nájazd znamená aj vyššie riziko budúcich opráv a nákladov,” upozorňujú českí analytici z trhu s jazdenkami. Aj keď sa vozidlá zdajú na prvý pohľad výhodné, ich údržba býva drahá, dodáva Autobazár Magazín.

Oproti koncu minulého roka sa ponuka na trhu mierne zmenila. Priemerný vek predávaných ojazdených áut sa znížil z 9,7 na 9,1 roka. Aj keď ide len o pol roka rozdiel, v kontexte trhu je to krok správnym smerom. Predávajú sa mladšie autá nielen na benzín (9,9 roka), ale predovšetkým na naftu (9,1 roka). Najmladšou kategóriou zostávajú elektromobily (3,8 roka) a hybridy (4,1 roka).

Najazdené kilometre

No napriek nižšiemu veku autá stále prichádzajú s vysokým počtom najazdených kilometrov. Priemer sa síce znížil o 9 000 km, no aj tak dosahuje 146 000 km. A to je stále veľmi veľa, najmä ak ide o autá, ktoré majú slúžiť ako rodinné vozidlá na ďalšie roky.

S omladením vozového parku prišiel aj nárast cien. Priemerná cena ojazdeného auta sa zvýšila o 300 eur a aktuálne dosahuje 11 800 eur. Aj napriek vyšším cenám sa predaj nijako výrazne nespomalil – priemerná doba predaja klesla zo 61 na 59 dní.

Záujem teda pretrváva. Nafta vedie s podielom takmer 55 % predaných áut, benzín tvorí zhruba 36 %. Hybridy a elektromobily majú spolu len 7,53 % podiel, čo znamená približne každé trináste predané jazdené vozidlo.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
Kryptocashback Etoro PCEtoro AI akcie mobil
Autor:
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.