- Pri letoch do 3 500 km vznikne nárok na odškodné 300 eur až po štyroch hodinách.
- Dlhšie lety budú kompenzované sumou 500 eur, ale až po šiestich hodinách meškania.
- Nové pravidlá zavádzajú vyše 30 nových práv vrátane automatickej kompenzácie za zrušené lety.
Podľa pravidiel Európskej únie môžu cestujúci získať kompenzáciu od 250 do 600 eur, ak ich let mešká viac ako tri hodiny, prípadne bol zrušený alebo presmerovaný. Právo na náhradu vzniká aj v prípade, že meškanie spôsobilo zmeškanie nadväzujúceho letu alebo preradenie do nižšej triedy.
Dôležité je, kto je za meškanie zodpovedný. Ak vzniklo v dôsledku technickej poruchy lietadla alebo štrajku zamestnancov aerolinky, máte nárok na kompenzáciu. Nárok zaniká, ak let omeškala vyššia moc – napríklad zlé počasie, štrajk na letisku či politická nestabilita, uvádza portál netfinancie.sk.
Cestujúcim môže pomôcť aj cestovné poistenie, ktoré rýchlo a jednoducho pokryje niektoré finančné straty bez zdĺhavého procesu s leteckou spoločnosťou.
Pred cestou si dôkladne prečítajte podmienky poistenia a výšku poistného krytia. Môže to rozhodnúť o tom, či nepríjemnosti s letom premeníte aspoň na finančnú náplasť.
Poisťovňa AXA v rámci balíka Excelent ponúka krytie pri omeškaní letu o viac než šesť hodín, pri oneskorenom dodaní batožiny či zrušení letu.
UNIQA zasa poskytuje poistenie storna cesty a zmeškania dopravného prostriedku v zahraničí. Krytie môže dosiahnuť až 2 000 eur na osobu a 15 000 eur pre celú rodinu.
Pri poistení batožiny môžu cestujúci získať náhradu aj za oneskorené doručenie, no pozor – drahé predmety ako šperky alebo cenné zbierky bývajú z poistenia vylúčené.