EÚ chystá bič na vodičov. Ak si nesplnia túto novú povinnosť, prídu o vodičák

  • Existujú obavy, že niektorí motoristi by mohli svoje zdravotné problémy podceniť alebo zatajovať.
  • Hlavným cieľom novej legislatívy je zvýšiť osobnú zodpovednosť vodičov za svoje zdravie a bezpečnosť na cestách.
  • Členské štáty budú mať možnosť ponechať si existujúce systémy povinných lekárskych prehliadok ako doplnkové opatrenie.
Novinky EÚ chystá bič na vodičov
EÚ chystá bič na vodičov. Zdroj: Shutterstock.com/FGC
Pepe Unchained PCBitmarkets

Odborníci však upozorňujú na možné riziká. „Úspech celého systému bude závisieť od zodpovedného prístupu vodičov,” vysvetľujú dopravní experti. Existujú obavy, že niektorí motoristi by mohli svoje zdravotné problémy podceniť alebo zatajovať, čo by mohlo viesť k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky.

Európska únia preto plánuje spustiť rozsiahlu informačnú kampaň, ktorá má vodičom vysvetliť dôležitosť poctivého prístupu k sebahodnoteniu. Nový systém by mal priniesť nielen väčšiu zodpovednosť vodičov, ale aj zníženie administratívnej záťaže spojenej s povinnými lekárskymi prehliadkami.

Zákon o cestnej premávke v § 87 stanovuje jasné pravidlá pre povinné lekárske prehliadky vodičov. Pre bežných vodičov osobných automobilov platí, že prvú povinnú lekársku prehliadku musia absolvovať po dovŕšení 65 rokov. Po tejto prvej prehliadke nasledujú ďalšie v pravidelných päťročných intervaloch, teda vo veku 70, 75, 80 rokov a tak ďalej. Uvádza to portál Autoviny.sk.

Prísnejšie podmienky platia pre profesionálnych vodičov a vodičov nákladných vozidiel či autobusov. Títo musia absolvovať lekárske prehliadky pravidelne každých päť rokov počas celej svojej kariéry. Po dosiahnutí veku 65 rokov sa interval prehliadok skracuje na každé dva roky.

Do kategórie profesionálnych vodičov zákon zaraďuje viaceré skupiny. Patria sem vodiči, ktorí riadia vozidlá s právom prednostnej jazdy, pracovníci v taxislužbe a vodiči kuriérskych a poštových služieb. Rovnaké pravidlá platia aj pre vodičov nákladných vozidiel a autobusov, ktorí sú držiteľmi vodičských oprávnení skupín C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
Kvakomat PC bannertxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.