Dopyt po rope neustále narastá a tento trend bude pokračovať až do roku 2050. Poháňať ho bude petrochemický, letecký a lodiarsky priemysel, uvádza správa Teraz. Na druhej strane, dopyt v oblasti osobných áut má dosiahnuť maximum v najbližšej dekáde hlavne pre prechod na elektrické vozidlá. Ropa je stále žiadaná a dopyt stimuluje rast trhovej ceny.
Ropa zaznamená vrchol dopytu v najbližšej dekáde
Maximum v dopyte osobnej dopravy neznamená, že spotreba prudko klesne. Ropa bude stále viac a viac žiadaná. Medzinárodná agentúra pre energiu (IEA) očakáva, že spotreba ropy dosiahne ku koncu tohto desaťročia 102 miliónov barelov denne (1 barel = 159 litrov). Do polovice tohto storočia sa má stabilizovať na úrovni 97 miliónov barelov denne.
Existujú však aj scenáre, kde sa hovorí o tom, že spotreba zásadne klesne na 55 miliónov barelov denne do roku 2050. A to za predpokladu, že vlády splnia sľuby v oblasti klímy a energetiky. Ak by nastali nulové emisie, do roku 2050 by spotreba klesla dokonca až na 25 miliónov barelov denne. Petrochemický, letecký a lodiarsky priemysel bude v oblasti dopytu po rope rásť až do polovice storočia, no nevykryje pokles spotreby v osobnej doprave.
Podľa údajov TradingView cena ropy Brent stúpla za posledných 120 dní o viac ako 20 %. Posledný mesiac však stagnuje a zdá sa, že tankovanie sa do konca roka príliš nepredraží. Napriek tomu, kým elektrické vozidlá plne nenahradia tie spaľovacie, tankovanie bude pravdepodobne z roka na rok drahšie.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Na Slovensku tankujeme stále drahšie
Na Slovensku podľa údajov zo Štatistického úradu tankujeme 95 oktánový benzín za 1,614 eur/l, 98 oktánový benzín za 1,856 eur/l a naftu za 1,661 eur/l. Od maxím z roku 2022 nie sme až tak vzdialení a zrejme ich v ďalšom roku prekonáme. Čo ale spôsobuje, že tankujeme čoraz drahšie?
Prečo ropa rastie?
V prvom rade poháňa vyššiu cenu ropy inflácia. Tá však ustúpila, no ropa napriek tomu až tak neklesla. Dôvodom je, že OPEC+ nezmenil ťažobnú politiku a líder skupiny Saudská Arábia predĺžila jednostranné zníženie produkcie ropy. Krajiny vyvážajúce ropu totiž nedovolia, aby cena prudko klesla a znížili by sa im zisky.
Tretím faktorom je čínsky ropný boom. Objem exportu v Saudskej Arábii sa zásadne znížil a príjmy z predaja celkovo poklesli. Medzitým Čína zvýšila produkciu najviac na svete. Jej najväčší konkurent Kanada mala ešte v roku 2019 náskok 800 000 barelov denne, no v súčasnosti je to už len polovica.
Mohlo by ťa zaujímať: Ako sa budú vyvíjať ceny benzínu a nafty v tomto roku?