- Premiér Robert Fico ohlásil, že od januára by mohol byť chlieb lacnejší.
- Pekári to ale tak ružovo nevidia.
- Upozorňujú na to, že ceny v obchodných reťazcoch ovplyvniť nedokážu.
Cena štandardného konzumného chleba by sa mala vďaka poklesu dane z pridanej hodnoty (DPH) od januára budúceho roka znížiť. Na stredajšom brífingu to pri príležitosti Medzinárodného dňa chleba povedal premiér Robert Fico (Smer-SD). V súčasnosti sú najnižšie ceny chleba v niektorých reťazcoch na úrovni cez 1,6 eura za kilogram, kde sa počas niekoľkých rokov vyšplhali z pôvodných 83 – 90 centov.
Fico sa vyjadril:
Viem, že je veľa argumentov zo strany napríklad obchodníkov, že tá cena sa tvorí inak, ja si však myslím, že ak pri 23-percentnej DPH má ísť všetko hore, hovoria, že to zdražie, tak pri päťpercentnej DPH na potraviny by to malo ísť dole.
Premiér nevylúčil, že v rámci pozmeňovacích návrhov by sa do zoznamu potravín s touto sadzbou DPH mohli dostať aj vajcia či potraviny pre celiatikov.
Premiér ocenil prácu pekárov a sľúbil, že spolu s ministrom pôdohospodárstva Richardom Takáčom (Smer-SD) urobia všetko pre to, aby majitelia pekární mali dobré vzťahy s obchodníkmi, aby zarobili a súčasne vedeli dať pracovníkom dobré mzdy.
Premiér avizoval, že koncom apríla alebo priamo 1. mája by chcel odpracovať v pekárni celú pracovnú zmenu.
Pekári nevedia ovplyvniť cenu chleba na pultoch predajní
Zníženie cien chleba na pultoch predajní pekári nedokážu ovplyvniť. Taktiež počas osláv Svetového dňa chleba v pekárni Penam v Nitre to skonštatoval predseda Predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov v SR Milan Lapšanský. V podnikových predajniach pekární však zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) od začiatku nového roka spotrebitelia určite pocítia, potvrdil.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Podľa slov Lapšanského pekári nemajú dosah na to, či obchodné reťazce pokles DPH premietnu do cien pre spotrebiteľov. Zákazník by však podľa jeho názoru mal nižšiu daň pocítiť.
Spotreba chleba na jedného obyvateľa sa v minulom roku pohybovala na úrovni 33,6 kilogramu. Podľa slov Lapšanského má každý slovenský región iné preferencie, no chute Slovákov zostávajú konzervatívne. Zhodnotil:
Novinky vyhľadáva a trvalo sa k nim vracia len 15 percent Slovákov.
Pekárne Penam Slovakia ako jeden z najväčších slovenských výrobcov vyrobia ročne 17,5 milióna kusov chleba a 240 miliónov kusov rožkov. Ročne spotrebujú 35 000 ton múky, 1 100 ton droždia a 640 ton soli.