Dôchodok z druhého piliera. Slováci zbytočne prichádzajú o tisíce eur navyše

  • Dôchodok z druhého piliera si väčšina Slovákov vyberá jednorazovo.
  • Allianz DSS odhaľuje, ako pri správnom nastavení môžete dostať až o tisíce eur viac.
  • Stačí zmeniť jeden jednoduchý parameter pri výbere úspor.
Ekonomika Dôchodok z druhého piliera ovplyvňuje spôsob čerpania
Dôchodok z druhého piliera ovplyvňuje spôsob čerpania. Zdroj: ChatGPT
BitmarketsBitmarkets

Druhý pilier čakajú zmeny

Sociálna poisťovňa potvrdila, že účinnosť novely sa posunula z 1. januára 2025 na 1. januára 2026. To znamená, že sporiteľom, ktorí zvažujú jednorazový výber úspor, sa odporúča podať žiadosť ešte v roku 2025.

Od roku 2026 sa výplatná fáza zmení. Po podaní žiadosti o dôchodok bude môcť sporiteľ poberať dôchodok formou programového výberu z časti nasporenej sumy. Druhá časť sa bude vyplácať ako doživotný dôchodok.

Systém druhého piliera v súčasnosti využíva viac ako 1,91 milióna sporiteľov, ktorým zamestnávatelia pravidelne odvádzajú príspevky na osobné dôchodkové účty.

Druhý pilier v roku 2025

Druhý pilier v roku 2025. Zdroj: Shutterstock.com/oneinchpunch, Julija Kugyte

Ako optimálne nastaviť dôchodok

Experti odporúčajú nevyberať všetky úspory naraz. Programový výber s postupným zhodnocovaním môže priniesť výrazne vyššie sumy než jednorazové vybranie peňazí.

Pri programovom výbere sa dôchodok vypláca primárne z garantovaného fondu, čo spôsobuje rast podielu negarantovaného fondu. Tento rast je obmedzený zákonným limitom, ktorý zabezpečuje primeranú mieru stability a rizika.

Dôležité je pamätať si, že všetky dôchodky vyplácané zo starobného dôchodkového sporenia sú oslobodené od dane z príjmov – či už ide o doživotný dôchodok alebo programový výber.

SpäťStrana 2/2
Ďalej
txbKvakomat mobil
Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.