Chodci a vodiči si vydýchnu: Predné brzdové svetlá prinesú viac bezpečia

  • Predné brzdové svetlá zvyšujú bezpečnosť, najmä pri križovatkách a priechodoch.
  • Výskum ukázal, že 78 % vodičov podporuje zavedenie predných brzdových svetiel.
  • Novinka nebude povinná, jej inštalácia bude dobrovoľná a povolená od 1. júla 2026.
Ekonomika Predné brzdové svetlá prinesú viac bezpečia
Predné brzdové svetlá prinesú viac bezpečia. Zdroj: shutterstock.com/ako photography, Sergey Watgers
Coinfactory PC banerEtoro AI akcie mobil

Slovenské cesty môžu čoskoro zažiť novinku, ktorá prinesie vyššiu bezpečnosť na cestách.

Ako informuje portál O peniazoch, koaličný poslanec Michal Bartek z Hlasu-SD navrhuje zavedenie predného brzdového svetla pre osobné a nákladné vozidlá. Tento nový bezpečnostný prvok má za cieľ zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a poskytnúť včasné varovanie pre ostatných účastníkov premávky, najmä pri spomaľovaní vozidla.

Prečo je predné brzdové svetlo dôležité?

Predné brzdové svetlo, podľa návrhu, by malo včas signalizovať ostatným účastníkom cestnej premávky, že vozidlo začína spomaľovať. Tento vizuálny signál je obzvlášť dôležitý v situáciách, keď sa vozidlo nachádza na križovatkách, pri odbočovaní alebo na priechodoch pre chodcov. Vďaka tomuto svetlu by ostatní účastníci premávky, ako aj chodci, mali väčšiu šancu reagovať včas, čo by mohlo výrazne znižiť riziko kolízií.

V súčasnosti slovenská legislatíva neumožňuje používanie predného brzdového svetla, pretože chýbajú technické špecifikácie a legislatívne úpravy. Tento návrh by však mal odstrániť tento právny problém a umožniť jeho legálnu inštaláciu na vozidlách.

Výskum ukázal, že predné brzdové svetlo zvyšuje bezpečnosť

Výskum, ktorý realizovala Žilinská univerzita, ukázal veľmi pozitívne výsledky. V teste, ktorý sa uskutočnil na vzorke viac ako 3 000 vozidiel a viac ako 38 miliónoch najazdených kilometrov, až 78 % vodičov podporilo zavedenie predného brzdového svetla.

Výskum ukázal, že predné brzdové svetlo výrazne zvyšuje bezpečnosť pri prechode cez križovatky a prechodoch pre chodcov, a to nielen z pohľadu vodiča, ale aj chodca. Dokonca 83 % chodcov potvrdilo, že svetlo zvyšuje ich bezpečnosť na ceste.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Ako by malo predné brzdové svetlo vyzerať?

Návrh zákona stanovuje, že svetlo bude mať zelenú farbu, čo sa ukázalo ako najlepšia voľba z hľadiska viditeľnosti a efektivity. Predné brzdové svetlo by malo svietiť súčasne s zadnými brzdovými svetlami. Vďaka tomu sa zabezpečí, že všetky svetlá indikujú rovnakú situáciu na ceste – spomaľovanie vozidla.

Tieto svetlá by sa mali umiestniť pod alebo nad predné evidenčné číslo vozidla, čo sa potvrdilo aj počas testovania.

Novinka nebude povinná

Napriek tomu, že predné brzdové svetlo nebude povinné, jeho inštalácia bude umožnená a považovaná za dobrovoľnú. Zavedenie tohto prvku ako dobrovoľného znamená, že majitelia vozidiel nebudú povinní okamžite upravovať svoje autá. To dáva čas na postupné zavádzanie tejto novinky.

Účinnosť novej legislatívy sa navrhuje od 1. júla 2026. To dá dostatočný čas na prípravu výrobcov, montážnych pracovísk a informovanie verejnosti.

Kvakomat PC bannertxb
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.