- Železničná doprava dostane v budúcom roku o 227 miliónov eur viac
- Slováci by privítali modernejšie vlaky s funkčnými klimatizáciami a vykurovaním
Ministerstvo dopravy na čele s Jozefom Rážom ml. (Smer-SSD) si na budúci rok prilepší o 1,97 miliardy eur. Lepšie na tom bude predovšetkým železničná doprava. O téme informoval Trend.
Je to aj tým, že dané ministerstvo bude mať v budúcom roku nižšie výdavky. Predpokladaný odhad je 2,23 miliardy eur, čo je stále pomerne veľa, ale je to o 604 miliónov menej ako v tomto roku.
Výdavky na dopravu a rozvoj bývania sú v roku 2024 naplánované na hodnotu 3,49 miliardy eur. Konkrétne tam patrí financovanie viacerých subjektov, napríklad Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), Slovenskej správy ciest (SSC), Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB).
Nedostatok financií v železniciach je hlavným problémom, ktorý bráni rozvoju a modernizácii železničnej osobnej a nákladnej dopravy na Slovensku.
Aktuálne by sa však mohla karta obrátiť, keďže ministerstvo dopravy získalo zo štátneho rozpočtu na podporu železničnej dopravy viac financií. Konkrétne bolo na výstavbu a obnovu železničnej infraštruktúry vyčlenených 107 miliónov eur.
Je tu aj medziročný nárast v hodnote 227 miliónov eur. Tieto financie budú v budúcom roku použité na prevádzku a odloženú údržbu železničnej infraštruktúry. Slováci by sa ale viac potešili modernejším vlakom. Takým, kde bude na 100 % zaistená funkčnosť klimatizácie v lete a vykurovania počas zimných mesiacov.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Vlaková doprava sa otvára viac zahraničiu
O novú linku by sa mal postarať aj český železničný a autobusový dopravca Leo Express. Čo sa týka vlakovej dopravy, tak na Slovensku figuruje hlavne ako spojenie medzi Košicami a Prahou s mnohými zastávkami.
Hlavná vlaková linka by mala spájať naše hlavné mesto s prístavným mestom Oostende v Belgicku. Zatiaľ sa predpokladá, že sa zavedie buď koncom nasledujúceho roka alebo na jar 2025. Fungovať bude v oboch smeroch.
Ak sa na túto vlakovú linku pozrieme konkrétne, tak vlak bude z Bratislavy odchádzať o šiestej ráno, pričom do cieľovej destinácie dorazí po jednej hodine v noci. Celkové trvanie cesty sa tak odhaduje na 19 hodín.
Medzi známejšie zastávky patria Malacky, Kúty, Břeclav, Olomouc, Praha, Drážďany, Lipsko, Magdeburg, Hannover, Dortmund, Kolín nad Rýnom, Aachen, Brusel, Bruggy, Gent a Oostende. Dokopy ich bude takmer 50.
Zatiaľ je tento projekt vo fáze predloženia plánov belgickému Úradu regulácie železničnej dopravy, takže celý proces je len v začiatkoch. Hlavné mesto Slovenska má prístup pomocou vlaku k mnohým európskym metropolám. Môžeme spomenúť napríklad Viedeň, Budapešť, Prahu, Varšavu, Berlín, Hamburg, Zürich aj Split.
Prečítajte si aj: Slováci sa dočkali ďalšieho železničného dopravcu. Sľubuje linky k moru i funkčnú klímu