Cestujúci v Trenčianskom kraji zažívajú cenový šok, za autobus platia viac

  • Cestujúci hovoria o o dramatickom náraste cien.
  • Trenčín nie je jediné slovenské mesto, v ktorom sa ceny MHD lístkov zvýšili.
  • Zmeny sa nedotkli len seniorov, ale aj bežných cestujúcich.
Novinky Cestujúci v Trenčianskom kraji zažívajú cenový šok
Cestujúci v Trenčianskom kraji zažívajú cenový šok. Zdroj: Shutterstock.com/Glomes en Voyage, Drazen Zigic
Wallstreetpepe PC banerBitmarkets

Obyvatelia Trenčianskeho kraja musia od nového roka siahnuť hlbšie do peňaženiek pri cestovaní prímestskou autobusovou dopravou. Nové tarify priniesli výrazné zdraženie, ktoré sa dotklo najmä seniorov.

Tí hovoria o dramatickom náraste cien, ktorý im významne zasiahne do rozpočtu, uvádza portál Správy STVR.

Výrazný nárast cien

„Je to neuveriteľný skok. Predtým som platil 40 centov, teraz musím zaplatiť celé euro. Keď si to človek prepočíta, ide o navýšenie o 150 percent,” hovorí rozhorčene Róbert Zvonár z Dubnice nad Váhom, ktorý pravidelne cestuje do Trenčína. Ako senior nad 70 rokov vníma toto zvýšenie mimoriadne citlivo.

 

Podobnú skúsenosť má aj viac ako 80-ročný Ján z obce pri Trenčíne, ktorému sa cestovné zdvojnásobilo z pôvodných 40 na 80 centov. „Pri súčasných dôchodkoch to nie je príjemná zmena,” dodáva sklamane.

Trenčiansky samosprávny kraj zdôvodňuje úpravu cien potrebou zjednotenia tarifných skupín v súlade s platnou legislatívou.

„Od januára 2025 budú seniori nad 63 rokov cestovať za rovnaké zľavnené cestovné ako deti od 6 do 18 rokov, študenti do 26 rokov či držitelia preukazu ŤZP a ich sprievodcovia,” vysvetľuje Lenka Kukučková, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Viac platia aj bežní cestujúci

Zmeny sa dotkli aj bežných cestujúcich, ktorí si musia pripraviť viac peňazí v závislosti od tarifného pásma. Kraj však ponúka riešenie v podobe predplatných časových lístkov. Dopravcovia zaviedli 30 a 90-dňové predplatné, ktoré môže priniesť výraznú úsporu.

Na príklade cesty z Trenčína do Dubnice nad Váhom možno vidieť značné cenové rozdiely. Pri platbe v hotovosti zaplatí cestujúci 1,80 eur, s čipovou dopravnou kartou 1,26 eur. S predplatným časovým lístkom môže cena klesnúť až na 84 centov za jednu cestu.

Kraj deklaruje, že jedným z hlavných cieľov nového systému je urýchlenie odbavenia cestujúcich. Motivácia k bezhotovostným platbám a predplatným lístkom by mala prispieť k plynulejšej prevádzke autobusovej dopravy. Pre mnohých cestujúcich však zostáva otázkou, či toto zefektívnenie stojí za výrazné zvýšenie cestovných nákladov.

Lístky na MHD sú drahšie aj v ďalších mestách

V roku 2025 čaká viaceré slovenské mestá zdražovanie cestovného v mestskej hromadnej doprave. Hlavným dôvodom je zvýšenie základnej sadzby DPH na 23 percent a ďalšie opatrenia konsolidačného balíčka, ktoré výrazne zasiahnu do rozpočtov samospráv.

Najvýraznejšie zmeny čakajú obyvateľov hlavného mesta. Od marca 2025 sa zvýši cena 30-minútového lístka o 10 centov na 1,20 eura. Ročná električenka bude stáť 263 eur. Mesto uvádza, že k zdraženiu ju donútili vyššia DPH, transakčná daň a inflácia. Študentské cestovné však zostáva bez zmeny.

Kým Košice sa zatiaľ rozhodli udržať súčasné ceny cestovného napriek očakávanému poklesu tržieb o 400-tisíc eur, Prešov pristupuje k zdražovaniu. Základný 20-minútový lístok bude stáť 1,10 eura a hodinový 1,30 eura. Mesto ruší aj predĺženú platnosť lístkov počas víkendov.

Banská Bystrica zvažuje úpravu taríf kvôli očakávanému poklesu tržieb o 80 až 100-tisíc eur. Nitra zatiaľ ponecháva ceny bez zmeny, keďže k poslednému zdraženiu pristúpila len nedávno. Trnava už zaviedla nový systém s drahšími jednorazovými lístkami, ale ponúka výhodné ročné predplatné pre seniorov.

Kvalita služieb by sa mala zvýšiť

Napriek finančným tlakom mestá deklarujú snahu o zachovanie kvality služieb. Viaceré samosprávy plánujú nákup nových vozidiel, najmä elektrobusov, s podporou eurofondov. Investície do infraštruktúry a modernizácie zastávok zostávajú prioritou, hoci niektoré mestá pripúšťajú možné obmedzenia v budúcnosti.

Kvakomat PC bannerKvakomat mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.