- Európska komisia navrhuje ročné STK pre vozidlá staršie ako desať rokov.
- Odborníci tvrdia, že nehody spôsobené technickými poruchami zostávajú dlhodobo nízke.
- Majitelia starších áut by mohli stratiť mobilitu kvôli zvýšeným finančným nákladom.
Brusel chystá zmenu, ktorá zasiahne státisíce slovenských motoristov. Európska komisia navrhuje, aby všetky vozidlá staršie ako desať rokov podstupovali technickú kontrolu každý rok namiesto súčasného dvojročného intervalu.
Tento zámer vyvoláva vlnu kritiky od odborníkov aj motoristických združení, ktorí ho považujú za zbytočnú finančnú záťaž bez skutočného prínosu pre bezpečnosť. O zmene informuje portál autoviny.sk.
„Toto opatrenie predstavuje len vyťahovanie peňazí z vreciek bežných ľudí,” hovorí profesor Stefan Bratzel z Centra pre automobilový manažment, podľa ktorého celý návrh poškodí najmä bežných vodičov. Jeho analýza ukazuje, že takýto krok by mohol umelo znížiť hodnotu inak plne funkčných jazdených vozidiel, čo najviac zasiahne sociálne slabšie skupiny.
Európska únia obhajuje svoj návrh snahou zvýšiť bezpečnosť na cestách. Tvrdí, že staršie autá častejšie zlyhávajú kvôli technickým poruchám, spôsobujú viac nehôd a vypúšťajú viac škodlivín.
Odborníci však tieto argumenty vyvracajú a poukazujú na štatistiky, ktoré dokazujú, že nehody zapríčinené technickými poruchami zostávajú dlhodobo na nízkej úrovni.
Nemecký autoklub ADAC upozorňuje na zaujímavý fakt:
Priemerný vek áut napríklad v Nemecku už prekračuje desať rokov, no počet nehôd sa nezvyšuje.
Táto skutočnosť výrazne oslabuje hlavný argument Európskej komisie o potrebe častejších kontrol starších vozidiel.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Ďalšie výdavky pre skupinu vodičov
Hoci zákon ešte neschválili, mnohí pozorovatelia očakávajú jeho prijatie. Dôvodom je najmä dlhodobý tlak zo strany vplyvných organizácií ako nemecký TÜV, ktoré by z takejto zmeny značne profitovali.
Ak návrh prejde, milióny vodičov pocítia zvýšenú finančnú záťaž. Najviac to zasiahne ľudí v odľahlých oblastiach, kde nemajú dostupnú alternatívu k osobnej automobilovej doprave. Pre mnohých to bude znamenať ďalšie výdavky v čase, keď ceny pohonných hmôt aj bežných služieb neustále stúpajú.
Nový interval STK prinesie výrazné zisky staniciam technickej kontroly, ktoré zaznamenajú prudký nárast počtu vykonaných inšpekcií. Kritici však zdôrazňujú možné závažné sociálne dôsledky.
„Majitelia starších áut, ktorí si nemôžu dovoliť platiť každoročné poplatky, stratia prístup k mobilite,” varujú odborníci. V regiónoch, kde ľudia potrebujú auto na dochádzanie do práce či k lekárovi, to môže prehĺbiť sociálne rozdiely.
Automobilové združenia po celej Európe už mobilizujú svojich členov a vyzývajú ich na zapojenie do verejných konzultácií k tomuto návrhu. Zároveň žiadajú národné vlády, aby pri rokovaniach v Rade EÚ hájili záujmy bežných motoristov.
Odborníci sa zhodujú, že namiesto plošného zavádzania častejších kontrol by sa mala Európska únia zamerať na cielenejšie opatrenia. Účinnejšie by bolo napríklad sprísniť kontroly vozidiel, ktoré už vykazujú známky zanedbanej údržby, alebo investovať do modernejších diagnostických zariadení na existujúcich staniciach STK.
O tom, či sa nový interval STK stane skutočnosťou, rozhodnú v nasledujúcich mesiacoch. Dovtedy zostáva vodičom starších vozidiel len čakať a dúfať, že zdravý rozum prevýši finančné záujmy vybraných skupín.