Budú motoristi tankovať lacnejšie? Fico sa vyjadril k nižšej dani za benzín a naftu

  • Koaličný partner SNS naznačil potrebu zníženia daní na pohonné látky.
  • Premiér Fico však odmietol možnosť zníženia spotrebných daní na benzín a naftu.
  • Fico tiež pripustil, že zvýšenie DPH sa negatívne prejavilo na cenách viacerých tovarov.
Ekonomika Budú motoristi tankovať lacnejšie
Budú motoristi tankovať lacnejšie? Zdroj: Shutterstock.com/Alexandros Michailidis, Elen Nika
BitmarketsWallstreetpepe ICO mobil baner

Motoristi, ktorí dúfali v možné zníženie cien pohonných látok prostredníctvom úpravy spotrebných daní, sa musia pripraviť na sklamanie. Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády jednoznačne odmietol možnosť zníženia spotrebných daní na benzín a naftu.

Svoje rozhodnutie zdôvodnil potrebou konsolidácie verejných financií, ktoré vláda podľa jeho slov zdedila v katastrofálnom stave. Informuje o tom portál oPeniazoch.sk.

Lacnejší benzín by štát stál priveľa

Pri súčasnej potrebe konsolidácie verejných financií takéto kroky jednoducho nie sú možné,” uviedol predseda vlády s tým, že zníženie spotrebných daní by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu vo výške 400 až 500 miliónov eur.

Téma zníženia daní na pohonné látky sa dostala do popredia po tom, čo od začiatku roka 2025 stúpla základná sadzba DPH z 20 na 23 percent. To sa, samozrejme, premietlo aj do koncových cien na čerpacích staniciach. Práve toto zvýšenie vyvolalo diskusiu o možnej kompenzácii pre motoristov prostredníctvom úpravy spotrebných daní.

Koaličný partner SNS v osobe svojho predsedu Andreja Danka cez víkend naznačil potrebu zníženia daní na pohonné látky. „Áno, bude treba niečo urobiť s daňami na benzín a palivo, lebo ich bude treba znížiť,” vyjadril sa Danko v nedeľňajšej relácii RTVS. Jeho slová však nenašli odozvu u premiéra Fica.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Daň je dosť vysoká

Aktuálne tvorí spotrebná daň približne tretinu z koncovej ceny benzínu na slovenských čerpacích staniciach. Pri 95-oktánovom benzíne je stanovená na úrovni 514 eur za tisíc litrov, čo predstavuje viac ako 50 centov z každého natankovaného litra.

Pri nafte je situácia o niečo priaznivejšia – spotrebná daň dosahuje 368 eur na tisíc litrov, teda menej ako 37 centov na liter.

Vyššia DPH, ale lacnejšie potraviny…

Premiér Fico pripustil, že zvýšenie DPH sa negatívne prejavilo na cenách viacerých tovarov, no zároveň pripomenul, že vláda pristúpila aj k zníženiu DPH na vybrané potraviny na 5 percent. „Snažíme sa o cenovú stabilitu, ale musíme brať do úvahy aj stav verejných financií, ktorý je najhorší v celej Európskej únii,” zdôraznil predseda vlády.

Koľko platia motoristi na čerpačkách?

Vodiči na Slovensku sa budú musieť vysporiadať s nepríjemnou správou. Ceny pohonných hmôt sa v nasledujúcich týždňoch výrazne zvýšia a tento trend by mal pretrvávať až do konca januára. Analytici predpovedajú, že ceny na čerpacích staniciach dosiahnu najvyššie hodnoty od jari 2023.

Odborníci z bankového sektora očakávajú, že cena benzínu prekročí hranicu 1,60 eura za liter. Nafta nezostane pozadu a jej cena sa bude približovať k podobnej úrovni, pričom prekročí 1,55 eura za liter. K tomuto nárastu prispeje aj zvýšenie rafinačných marží.

Dobrou správou však je, že experti predpokladajú, že po januárovom vrchole by mohlo dôjsť k cenovej korekcii, ktorá by priniesla určité zlacnenie, najmä v prípade benzínu. Dlhodobý vývoj cien bude závisieť hlavne od úspešnosti politických rokovaní novej americkej administratívy ohľadom globálnej produkcie ropy. Informoval o tom portál SITA.sk.

txbMind of Pepe mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.