Black Friday sa nezadržateľne blíži. Ide o marketingový ťah alebo skutočne ušetríte?

  • Zľavy, ktoré začínajú v druhej polovici novembra a pokračujú až do Vianoc, nie sú len o poskytnutí výhodných ponúk.
  • Odhady pre Black Friday 2024 naznačujú, že tržby by mali opäť dosiahnuť nové rekordy.
  • Pozreli sme sa na to, či sa vám počas tohto dňa skutočne oplatí nakupovať.
Off topic Black Friday sa nezadržateľne blíži
Black Friday sa nezadržateľne blíži. Zdroj: Shutterstock.com/Smerichka Olena, Cris Faga

Odhady pre Black Friday 2024 naznačujú, že tržby by mali opäť dosiahnuť nové rekordy. Celosvetovo sa predpokladá, že online predaje prekonajú sumu 9,8 miliardy USD, čo predstavuje mierny nárast oproti roku 2023. Americký trh bude dominovať s očakávanými online tržbami presahujúcimi 10 miliárd USD a celkovými tržbami (vrátane kamenných predajní) okolo 20 miliárd USD.

V Európe, najmä vo Veľkej Británii, Nemecku a Francúzsku, bude Black Friday naďalej rásť, pričom sa predpokladá, že v rámci regiónu dosiahne trh 30 % podiel na globálnych tržbách. Slovenský trh bude pokračovať v adopcii zliav, pričom e-shopy ako Alza.sk a Mall.sk pravdepodobne opäť zaznamenajú dvojciferný rast v tržbách.

Medzi kľúčové trendy na rok 2024 patrí väčšia prioritizácia mobilných nákupov, kde až 54 % digitálnych nákupov bude realizovaných cez mobilné zariadenia. Ďalej sa očakáva nárast využívania Buy Now, Pay Later možností, ktoré sprístupnia drahšie produkty širšiemu spektru zákazníkov

Black Friday

Black Friday. Zdroj: Shutterstock.com/SeventyFour

Oplatí sa nákup počas Black Friday naozaj viac?

V priemere sa zľavy v online shopoch pohybujú okolo 20 %. Počas Black Friday či Black Week stúpajú podľa globálnych štatistík na úroveň 34 %. Čiže stručne povedané, áno, Black Friday ponúka vyššie zľavy ako bežné zľavy počas roka. 

Znamená to ale, že nakúpite lacnejšie? Mnohé e-shopy, slovenské nevynímajúc, využívajú praktiku umelého navyšovania cien, aby následná zľava počas Black Friday bola výraznejšia. Ak chcete odlíšiť skutočnú zľavu od umelo vytvorenej, je potrebné sledovať ceny dlhodobo a porovnávať si ponuky jednotlivých predajcov, čo pri troške námahy a investovaného času v online priestore nie je problém,” hovorí marketérka výkonnostnej agentúry Invelity Barbora Mikušová.

V tomto roku by mal výraznejšie zamiešať karty pri stanovovaní zliav na strane obchodníkov nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2024. Po novom má obchodník povinnosť v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru, pričom za takú cenu bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. 

SpäťStrana 2/2
Ďalej
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.