Automobilový priemysel padá a Nemecko je bez vlády

  • Automobilový priemysel je v problémoch.
  • Rovnako ako nemecká vláda.
  • Už sa však objavujú prvé pozitívne správy.
Novinky Automobilový priemysel v problémoch
Automobilový priemysel v problémoch. Zdroj: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas/Juergen Nowak
Flockers PCMemex mobil banner

Automobilový priemysel nie len v Nemecku má problémy. Výroba áut jedným z pilierov európskej ekonomiky a aktuálne čelí veľkým výzvam. Je to spôsobené víťazstvom Donalda Trumpa v súvislosti s hrozbami colných opatrení zo strany USA a politickými zmenami na domácej scéne. Tieto faktory môžu mať zásadný dopad na globálne hospodárstvo a budúcnosť jedného z najväčších vývozcov na svete. V tomto momente situáciu komplikuje aj to, že Nemecko sa chystá na predčasné voľby, píše CNBC

Automobilový priemysel pod tlakom

Prezident Donald Trump nedávno naznačil zavedenie vysokých ciel na dovoz európskych automobilov do USA. Takéto opatrenia by tvrdo zasiahli nemecké značky ako Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz, ktoré v USA generujú značnú časť svojich príjmov. Automobilový priemysel v krajine by mohol mať teda značný problém s odbytom. 

Clá by mohli:

  1. Zvýšiť ceny automobilov v USA, čo by mohlo znížiť dopyt a predaje.
  2. Obmedziť ziskovosť nemeckých automobiliek, ktoré by museli absorbovať časť nákladov alebo stratili konkurenčnú výhodu.
  3. Spôsobiť prerušenie globálnych dodávateľských reťazcov, keďže automobilky majú výrobu rozptýlenú po celom svete.

Dlhodobým dôsledkom môže byť oslabenie nemeckého exportu, čo by mohlo znížiť rast HDP krajiny a destabilizovať jej ekonomiku. Navyše, Trumpove clá môžu vyvolať širší obchodný konflikt medzi USA a EÚ, čím by utrpela celosvetová ekonomika. Európska únia už bojuje aj s Čínou a rieši dovoz lacných elektrických automobilov. To môže oslabiť aj túto cestu vývozu.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Potenciálny psychologický impulz pre Nemecko

Na domácej scéne ponúka koaličná dohoda medzi vládnucimi stranami určitú nádej na stabilitu. Táto dohoda môže priniesť potrebnú politickú istotu, čo by mohlo povzbudiť dôveru investorov a podnikateľov.

Vznikajúca koalícia plánuje zvýšenie investícií do zelenej energie, digitálnej infraštruktúry a modernizácie priemyslu. To by mohlo podporiť inovácie a ekonomickú transformáciu, čo je kľúčové pre udržanie konkurencieschopnosti Nemecka na globálnom trhu.

Protichodné sily

Trumpove clá a koaličná dohoda predstavujú protichodné sily. Zatiaľ čo clá môžu oslabiť export a spôsobiť ekonomické spomalenie, domáce reformy by mohli posilniť nemecký priemysel v dlhodobom horizonte.

 

Ak sa clá zavedú, je pravdepodobné, že nemecké automobilky budú nútené presúvať výrobu mimo Európy, aby obmedzili vplyv ciel. To by mohlo zvýšiť nezamestnanosť v Nemecku a spomaliť ekonomiku. Naopak, ak sa koalícii podarí presadiť investície do inovácií, Nemecko by mohlo udržať svoj náskok vo výrobe elektromobilov a ďalších technologických sektoroch. A to aj napriek silnejúcej konkurencii.

Nemecká ekonomika čelí rizikám, ale aj príležitostiam. Zatiaľ čo clá zo strany USA predstavujú hrozbu pre jej automobilový priemysel, koaličné reformy môžu poskytnúť stabilitu a nový impulz pre rast. Budúci vývoj závisí od toho, ako Nemecko zareaguje na tieto výzvy a dokáže vyvážiť vplyv globálnych a domácich faktorov.

Okazio PCKvakomat mobil
Autor:
Marek Rodák
Marek Rodák

Vyštudoval filozofiu a históriu. Počas svojho profesionálneho života skúsil viacero pozícií, od marketingu, cez učiteľa, asistenta až po zastupujúceho riaditeľa školy. Vo voľnom čase sa venuje kryptomenám. Píše od roku 2011.