Automobilový priemysel čaká fúzia. Ktoré automobilky sa spoja?

  • Automobilový priemysel si chysté veľké prekvapenie.
  • Automobilky Nissan a Honda by sa mohli spojiť.
  • Dohoda ešte nie je dokončená.
Novinky Automobilový priemysel čaká fúzia
Automobilový priemysel čaká fúzia. Zdroj: shutterstock.com/PeopleImages.com - Yuri A/Vershinin89
Okazio PCKvakomat mobil

Automobilový priemysel je vysoko konkurenčné odvetvie. Hlavné japonské automobilky Nissan a Honda údajne zvažujú fúziu, ktorá by mohla zásadne zmeniť dynamiku globálneho automobilového trhu.

Tento potenciálny krok prichádza v čase, keď sa automobilový priemysel nachádza uprostred zásadných zmien, od elektrifikácie až po autonómne technológie. Ak by sa spojenie uskutočnilo, vytvorilo by jedného z najväčších hráčov na trhu s významnými dopadmi na globálnu konkurenciu, píše ekonomický portál CNBC.

Prečo sa Nissan a Honda rozhodli pre spojenie?

Obe spoločnosti čelia podobným výzvam – rastúcim nákladom na vývoj elektrických a autonómnych vozidiel. Musia sa takisto vyrovnať s globálnym regulačným tlakom a rastúcej konkurencii zo strany nových hráčov, ako je Tesla. V súčasnosti sa presadzujú aj ázijské automobilky, konkrétne ide o čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí dokážu vyrábať kvalitne a pomerne lacno.

Spojenie by mohlo pomôcť optimalizovať zdroje a znížiť náklady na vývoj nových technológií. Obe spoločnosti majú silné technické zázemie: Nissan je známy svojou líniou elektromobilov Leaf, zatiaľ čo Honda má bohaté skúsenosti s hybridnou technológiou a palivovými článkami. Fúzia by im umožnila vzájomne využiť tieto výhody a zvýšiť konkurencieschopnosť. Automobilový priemysel je v súčasnosti veľmi konkurenčným prostredím.

Spojenie Nissanu a Hondy by vytvorilo jedného z najväčších globálnych výrobcov automobilov s produkciou prekračujúcou 10 miliónov vozidiel ročne. Tým by sa dostali na úroveň konkurentov ako Toyota a Volkswagen. Veľkosť síce nie je recept na všetky problémy, je však dobrou možnosťou pre zvýšenie efektivity. Práve efektivita je to, čím čínske automobilky dobiehajú ostatných konkurentov. 

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Automobilový priemysel a veľkosť podniku

Zároveň by takáto fúzia mohla zvýšiť tlak na menších výrobcov, ktorí by mohli mať problém konkurovať z hľadiska objemu produkcie a technologických inovácií. Pre spotrebiteľov by mohlo spojenie priniesť širšiu ponuku elektrifikovaných vozidiel a pravdepodobne aj zlepšenie kvality za nižšie ceny vďaka efektívnejšej výrobe. S benefitmi však súvisia aj riziká, ktoré nemusia byť typické len pre automobilový priemysel.

Riziká fúzie

Fúzie v automobilovom priemysle nie sú bez rizika. Rozdielne firemné kultúry a štýly riadenia môžu sťažiť integráciu. Honda a Nissan majú rôzne prístupy k výrobe, dizajnu a podnikateľským stratégiám, čo môže predstavovať výzvu.

Okrem toho bude potrebné získať schválenie regulačných orgánov, ktoré by mohli fúziu posudzovať z hľadiska monopolu a vplyvu na konkurenciu. Vzhľadom na veľkosť automobiliek v súčasnosti by to nemal byť problém, na rozhodnutie je však potrebné si počkať.

Ak by spojenie prebehlo úspešne, mohlo by byť modelom pre ďalšie fúzie v automobilovom sektore, ktorý je čoraz viac formovaný technologickými inováciami a globálnou konkurenciou. Zatiaľ však ostáva otázkou, či sa Nissan a Honda dokážu dohodnúť na podmienkach, ktoré by zabezpečili úspešnú spoluprácu. Automobilový priemysel by tak zažil pomerne veľkú zmenu.

txbtxb
Autor:
Marek Rodák
Marek Rodák

Vyštudoval filozofiu a históriu. Počas svojho profesionálneho života skúsil viacero pozícií, od marketingu, cez učiteľa, asistenta až po zastupujúceho riaditeľa školy. Vo voľnom čase sa venuje kryptomenám. Píše od roku 2011.