- Automobilový priemysel je na Slovensku vo veľmi dobej forme.
- Napriek tomu automobilkám chýbajú niektoré pozície.
- Riešením má byť aj duálne vzdelávanie na stredných školách.
Nie je prekvapením, že slovenský priemysel ťahajú najmä automobilky. Tie však nevedia nájsť dostatok zamestnancov na konkrétne pozície. Téme sa venoval portál Správy RTVS.
Aby sa udržala kvalita výroby a aj hladký chod na segment elektromobilov, kladú sa čoraz vyššie nároky na kvalifikovanú pracovnú silu. Automobilkám však chýbajú elektrotechnici a mechanici. Problémom môžu byť nízke platy.
Mnohí absolventi, ktorí sa zamestnajú v tomto odbore, sú radi, že ich štúdium nebolo zbytočné. Od roku 2035 by sa však malo v celej Európskej únii prejsť výhradne na výrobu elektromobilov.
V tomto prípade by sa automobilkám hodilo obsadzovať najmä pozície autoelektrikárov. S týmto zámerom tak spolupracujú aj so strednými odbornými školami, ktoré podporujú duálne vzdelávanie.
Hľadáme celkovo asi 1 600 zamestnancov, ktorých potrebujeme do konca roka umiestniť v našom závode. Z toho asi 250 zamestnancov, ktorí budú pracovať na pozíciách autoelektrikár a autoelektronik. Máme pre nich pripravený aj niekoľko mesačný kvalifikačný program, kde ich naučíme všetko, čo budú potrebovať.
To, že sa automobilovému priemyslu na Slovensku darí, je vidno aj na pracovných portáloch, kde inzeráty obsadzujúce prácu v automobilom priemysle postupom rokov vzrástli štvornásobne. Ruka v ruke ide aj zvýšený záujem o štúdium.
Ešte pred troma rokmi bol záujem nižší, ale posledné tri roky cítime, že sa trend otočil. Ešte stále však máme väčšiu kapacitu, takže by sme mohli mať ďalších študentov.
K situácii sa vyjadrili aj samotné firmy. Tie argumentujú, že až tri štvrtiny z nich nevedia nájsť vhodných zamestnancov. Vyriešiť by to mohol nábor pracovníkov zo zahraničia. V tomto prípade ale firmy chcú uprednostniť domácich zamestnancov.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Elektromobily budú stáť čoraz menej
Dnešné elektromobily začínajú cenovo niekde na čiastke 20-tisíc eur, čo nie je pre bežného smrteľníka rozhodne málo, no ich cena sa vie dostať aj vysoko nad 100-tisíc. Cena je pre cenovo senzitívnych (nielen) Slovákov stále prekážkou.
S tým sa ale rozhodla niečo spraviť čínska automobilka Xpeng, ktorá už má s elektromobilmi bohaté skúsenosti. Práve tá by mala rozhýbať trh s lacnými elektromobilmi. Tie ale pravdepodobne nevzniknú priamo pod značkou Xpeng, ale pod jej podznačkou.
Podznačka Xpengu predstaví aj modely s rôznymi úrovňami inteligentných jazdných schopností. Ďalším cieľom bude vytvorenie prvého automobilu pre mladých ľudí, v ktorom bude pri jazde asistovať umelá inteligencia.
Cenová vojna v Číne naberá na obrátkach, pretože automobilky sa snažia nalákať potenciálneho zákazníka na rôzne zľavy. Nedávno Tesla zlacnila svoja dva populárne elektromobily, ale do diania sa zapojila aj automobilka BYD, ktorá spustila ďalšie kolo znižovania cien.
Prečítajte si aj: Povinné zmluvné poistenie pre e-kolobežky sa blíži. Nebude však platiť pre všetkých