- Celoročné pneumatiky sú ideálne pre vodičov s jazdou do 10 000 km ročne.
- Na Slovensku sú celoročné pneumatiky povolené, ak majú označenie M+S alebo 3PMSF.
- Celoročné pneumatiky nie sú vhodné pre extrémne zimné podmienky s častým snehom.
V posledných rokoch sa celoročné pneumatiky stali čoraz obľúbenejšou voľbou medzi vodičmi v celej Európe. V minulom roku vzrástol ich predaj o takmer 30 %.
Tieto pneumatiky lákajú najmä tým, že odpadajú starosti s prezúvaním medzi zimnými a letnými pneumatikami. To je ideálne v období, keď sú zimy čoraz miernejšie. Ako si ale tieto pneumatiky vedú v rôznych podmienkach, od sucha po sneh a ľad?
Odpoveď prináša nový test spotrebiteľskej organizácie dTest, ktorá preverila 16 celoročných modelov pneumatík v rozmere 225/45 R17, obľúbeného najmä medzi majiteľmi vozidiel nižšej strednej triedy.
Pneumatiky prešli náročnými testami, počas ktorých ich čakali rôzne výzvy. „Nešetrili sme ich: brzdili na rozpálenom asfalte v Taliansku, prechádzali daždivými cestami v Nemecku a nakoniec klzali po zasnežených cestách za polárnym kruhom,” hovorí Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest, ktorá testovanie hodnotila.
Skúmali sa nielen bezpečnosť a ovládateľnosť, ale aj hlučnosť, vplyv na spotrebu paliva, životnosť a ekologické dopady jednotlivých modelov.
Výsledky testu odhalili zásadné rozdiely medzi jednotlivými pneumatikami. Niektoré modely obstáli dobre vo všetkých disciplínach. Iné však vykazovali značné nedostatky, ktoré môžu počas reálneho prevádzkovania spôsobiť nebezpečenstvo.
Brzdenie na mokrom povrchu a snehu – rozdiely, ktoré môžu rozhodovať
Jedným z kľúčových aspektov testu bolo brzdenie na mokrej vozovke, kde sa rozdiely medzi pneumatikami ukázali ako zásadné. Model Arivo Carlorful A/S (cena cca 1290 Kč za kus) napríklad zastavil na mokrej vozovke až po 42,6 metroch. Najlepšie pneumatiky však zvládli zastaviť o 11 metrov skôr. Tento rozdiel môže mať v reálnom prevádzkovaní fatálne následky, vysvetľuje Hoffmannová.
Na snehu vo Fínsku, kde sa testovali vlastnosti pneumatík v zimných podmienkach, sa osem modelov osvedčilo. Petlas Multi Action však úplne sklamal. Táto pneumatika bola na snehu úplne neúčinná, stratila hnaciu silu a vykazovala vysoký sklony k pretáčavým šmykom.
Okrem výkonu v extrémnych podmienkach bola hodnotená aj životnosť pneumatík. Niektoré modely prekvapili svojou dlhou výdržou, a to až 68 000 kilometrov, čo pre priemerného českého vodiča znamená aj niekoľko rokov bez nutnosti výmeny. Naopak pneumatiky Superia Ecoblue2 4S mali životnosť iba 34 670 kilometrov.
Čo sa týka ekologických dopadov, test odhalil, že výrobcovia z Číny a Turecka často neprejavovali ochotu zdieľať základné certifikáty a informácie o recyklácii starých pneumatík. Dôležitým faktorom bol aj tzv. „oder”, teda množstvo malých častíc, ktoré sa uvoľňujú z pneumatiky pri jazde a môžu prispievať k znečisteniu ovzdušia.
Tento parameter sa stane dôležitým faktorom pri hodnotení pneumatík v rámci novej emisnej normy Euro 7. Tá začne platiť od roku 2028.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.