- Poplatky za vedenie účtu sú pre Slovákov kľúčovým faktorom pri výbere banky.
- Až 47 % klientov by pre ich zvýšenie zmenilo banku.
- Odporúčania priateľov či veľkosť banky pritom zohrávajú minimálnu úlohu.
Odporúčania známych nerozhodujú
Prekvapivým zistením prieskumu je, že len 8 % opýtaných sa pri výbere banky spolieha na odporúčanie svojich priateľov, známych či členov rodiny.
Tento nízky podiel ukazuje, že v bankových službách sa Slováci rozhodujú predovšetkým na základe objektívnych faktorov a nie podľa subjektívnych odporúčaní.
Ešte menšiu váhu má pri rozhodovaní veľkosť banky – tento faktor označilo za dôležitý len 6 % respondentov. To naznačuje, že Slováci nepreferujú automaticky veľké banky. Skôr tie, ktoré im ponúkajú výhodnejšie podmienky z hľadiska poplatkov a služieb.

Banky bojujú o klientov cez odmeny k účtom. Zdroj: shutterstock.com/vidi studio/Skrypnikow Dmitri/Roman Samborskyi
Zodpovedné hospodárenie začína detailmi
Ako ukazuje prieskum, Slováci kladú čoraz väčší dôraz na kontrolu svojich výdavkov, vrátane tých najmenších, ako sú bankové poplatky. V čase rastúcich životných nákladov môže práve úspora na pravidelných mesačných poplatkoch znamenať významné zlepšenie celkovej finančnej situácie domácnosti.
Ekonomická situácia sa dá zlepšiť aj drobnými zmenami v osobných financiách. Jednou z nich môžu byť práve ušetrené peniaze za vedenie bežného účtu, ktoré nie sú zanedbateľným výdavkom,” upozorňuje Roman Fink z mBank Slovensko.
Prieskum realizovala agentúra Focus pre mBank v novembri 2024 medzi online populáciou SR vo veku od 18 do 60 rokov na vzorke 909 respondentov.