PR článok XTB. V posledných mesiacoch sa na akciových trhoch zdvihla pomerne silná vlna optimizmu. Väčšina akciových indexov sa pohybuje v blízkosti historických maxím a v USA sa pomaly, ale isto blížime k zníženiu úrokových sadzieb. Trh je však zložitý a nálada nie je vo všetkých segmentoch rovnaká. Jednou z výnimiek je segment spoločností predávajúcich luxusné oblečenie, doplnky alebo alkohol, ktorý sa napriek celkovému rastúcemu trendu stále viac prepadá. Čo môžeme čakať ďalej?
Segment luxusného tovaru je v mnohom veľmi špecifický. Jednou z jeho zaujímavostí je, že to je jeden z mála sektorov, kde si Európa bola stále schopná udržať svoje dominantné postavenie – väčšina najsilnejších značiek pochádza práve z Európy, vrátane LVMH, Hermes, Richemont, Ferrari, Kering a Prada. Zoznam najväčších spoločností z tejto oblasti ku koncu júna si môžete pozrieť na obrázku nižšie.
Posledných niekoľko mesiacov však nebolo pre akcie väčšiny značiek príliš priaznivých. V grafe vidíte ich výkonnosť od 1. 3. 2024. Akcie Richemontu klesli o 4,3 %, Hermes o 7,5 %, LVMH o 15,9 %, Kering o 22 % a Burberry dokonca o 39,5 %. Pre porovnanie, index S&P 500 v tomto období vzrástol o 10,2 %. Akcie uvedených spoločností sú teda už niekoľko mesiacov pod tlakom.
Prečo ale akcie klesajú?
Spoločnosti si v poslednej dobe zarobili na rad problémov. Mnohým z nich pomerne výrazne pomohlo poprázdninové obdobie, počas ktorého zvyšovali svoje tržby, zisky a marže. Bohatší ľudia sa svojím nákupným správaním často odlišujú od ostatných spotrebiteľov, sú odolnejší voči inflácii, a aj preto sa spoločnostiam vcelku darilo. Avšak aj v tomto prípade sme už možno dosiahli určitú úroveň, pri ktorej si časť zákazníkov rozmyslí, či si určitý tovar kúpi alebo nie.
Problémom sú aj horšie čísla a vyhliadky z Číny. Čína je pre luxusný sektor veľmi dôležitým regiónom, z ktorého čerpá veľkú časť svojich príjmov. Čína má však v súčasnej dobe stále mnoho vnútorných problémov a tamojší spotrebitelia sa javia slabšie, než sa očakávalo, na čo negatívne reagujú aj akcie.
Treba zvážiť aj obchodné geopolitické otázky. USA a EÚ v súčasnej dobe riešia, či uvaliť clá na čínske elektromobily, a sektorové protiopatrenia by mohli dopadnúť aj na segment luxusného tovaru. Pred časom sa napríklad objavila správa, že Čína začína antidumpingové šetrenie európskeho koňaku (vyrábaného napríklad spoločnosťou LVMH), čo má byť podľa vedenia LVMH reakcia na clá, ktoré EÚ uvalila na čínske elektromobily. V neposlednom rade treba dodať, že akcie niekoľkých spoločností majú za sebou celkom peknú rastovú jazdu, čo zrejme podporilo túto korekciu.
Z celého sektora sa aktuálne Burberry javí ako značka s najväčšími problémami. Akcie spoločnosti klesajú už viac ako rok a od svojich maxím už klesli o 70 % (viď. graf).
Len v posledných dňoch sa objavilo niekoľko negatívnych správ od spoločnosti. Spoločnosť totiž vydala varovanie pred spomalením obchodu, čo môže mať za následok horšie celoročné čísla, než sa očakávalo. Spoločnosť tiež pozastavila výplatu dividend a vymenila generálneho riaditeľa. K tomu sa vedenie Swatch Group negatívne vyjadrilo k súčasnému dopytu a spoločnosť Burberry tiež prijala niekoľko opatrení na zníženie nákladov, aby zmiernila prepad. Na tento komentár pochopiteľne reagovali poklesom aj akcie ďalších spoločností v odvetví.
Segment teda v súčasnosti prechádza útlmom spojeným s poklesom dopytu a bude zaujímavé sledovať, ako sa budú akcie dotknutých spoločností vyvíjať v nasledujúcich štvrťrokoch. O niekoľko dní tiež začínajú olympijské hry v Paríži, kde je LVMH prémiovým partnerom, čo by malo spoločnosť trochu zviditeľniť.
Pokiaľ sa o luxusnom segmente chcete dozvedieť viac, nedávno na túto tému vyšiel report od XTB s názvom Luxusné značky. Tomáš Vranka sa na túto tému zameral aj v poslednom diele svojej série Akciového portfólia Tomáša Vranku.
Investovanie je rizikové. Investujte zodpovedne.