- Umelá inteligencia mení spôsob, akým nakupujeme a predávame.
- Od AI parfumérov až po inteligentné nákupné košíky.
- Značky však stále bojujú s neistotou okolo budúcnosti AI.
Umelá inteligencia prenikla do obchodov. Originálne obaly a vizuály vytvorené umelou inteligenciou (AI), inteligentné nákupné košíky s odporúčaniami šitými na mieru či „AI parfuméri”, ktorí na základe unikátneho algoritmu pripravia vôňu s individuálnym zložením a koncentráciou.
Potvrdzuje to aj prieskum spoločnosti KPMG, ktorý odhalil, že AI v uplynulých troch rokoch aktívne využívala viac ako polovica opýtaných značiek. Až 47 % z nich zároveň tvrdí, že im AI pomohla vytvoriť nové portfólio produktov a prispela k zlepšeniu služieb.
Konkrétne výsledky lídrov na trhu
Spoločnosti, ktoré sú lídrami v implementácii AI, už dnes ukazujú prvé konkrétne výsledky. Najväčší prínos umelej inteligencie zatiaľ pociťujú v oblasti IT, marketingu a zákazníckeho servisu.
Na popularite získavajú aj autonómne systémy a AI agenti. Tí samostatne komunikujú so zákazníkmi a v reálnom čase sa prispôsobujú ich meniacim sa preferenciám, čím zvyšujú prevádzkovú efektivitu a dostupnosť.
Experti očakávajú, že sa AI agenti stanú v budúcnosti neustále dostupnými digitálnymi poradcami, ktorí budú predvídať potreby skôr, než si ich zákazník sám uvedomí a s takmer dokonalou presnosťou automatizovať rutinné služby.
Rýchly vývoj umelej inteligencie však vyvoláva medzi maloobchodníkmi neistotu. Podľa výsledkov prieskumu až tri štvrtiny z nich uprednostňujú počkať, kým sa situácia okolo AI ustáli, predtým než urobia väčšie investície.
Navyše, 60 % opýtaných sa cíti zahltených množstvom informácií a mediálneho rozruchu okolo AI a 56 % má obavy z toho, aký vplyv a kontrolu by mohli mať poskytovatelia AI technológií nad ich podnikaním.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Umelá inteligencia ako dvojitý agent
Umelá inteligencia je dvojitým agentom. Na jednej strane umožňuje značkám vytvárať pútavé, vysokopersonalizované zážitky a zefektívňovať procesy.
Na strane druhej však dáva zákazníkom do rúk nástroje, vďaka ktorým dokážu okamžite porovnávať ponuky, hľadať výhodnejšie ceny a prispôsobovať svoje nákupy vlastným hodnotám, čo zvyšuje tlak na konkurencieschopnosť značiek,” uviedla Lygia Fullbrook, partnerka zodpovedná za poradenské služby v KPMG na Slovensku.