- EÚ pripravuje nový benzín E20 s 20 % podielom bioetanolu.
- Priemerný dovezený automobil na Slovensko má 146 000 km.
- Staršie vozidlá nemusia byť s E20 technicky kompatibilné.
Európska únia čoraz intenzívnejšie diskutuje o zavedení nového typu benzínu E20, ktorý má obsahovať až 20 % bioetanolu. Cieľom je rýchlejšie znižovanie emisií z dopravy bez potreby hromadnej výmeny vozidiel.
Tento plán však môže priniesť problémy najmä starším autám – a Slovensko má takých vozidiel v premávke stále veľa, uvádza portál autoviny.sk.
Aj keď elektromobilita v Európe napreduje, autá so spaľovacím motorom zostávajú dominantnou voľbou. V Nemecku jazdí viac ako 30 miliónov benzínových a 14 miliónov dieselových áut. Slovensko na tom nie je inak – mnohé rodiny si elektromobil nemôžu dovoliť a na cestách prevláda starší vozový park.
Práve preto je potrebné hľadať riešenia, ktoré znížia emisie bez výmeny celého autoparku. Jedným z nich je zavedenie paliva s vyšším podielom bioetanolu.
E20 je benzín s 20 % podielom bioetanolu. Po benzíne E10 by išlo o ďalší krok k ekologickejšiemu spaľovaniu. Technická norma pre E20 sa v EÚ zatiaľ pripravuje. Nemecko už predložilo svoj návrh európskemu výboru pre normalizáciu a proces harmonizácie by sa mal uzavrieť do roku 2028.
Norma bude určovať minimálne oktánové číslo, maximálny obsah vody či limity pre samotný etanol.
Krajiny, ktoré sú vďaka E20 o krok vpred
Kým Európa ešte len plánuje, Brazília a India už používajú E20 alebo ešte silnejšie palivá. V Brazílii sa bežne tankuje benzín s 27,5 % bioetanolu a do roku 2030 plánujú zvýšiť podiel až na 35 %. India už v januári 2025 dosiahla 19,6 % bioetanolu v benzíne, čím predbehla svoj vlastný plán.
Tieto krajiny zároveň investovali do vývoja technických noriem, aby zabezpečili bezpečnú kompatibilitu paliva a vozidiel. Automobilky ako Škoda, Honda či Volkswagen už v Indii testujú a certifikujú autá pripravené na E20.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.