EÚ zvažuje nový benzín. Pokiaľ prejde, slovenské vozidlá majú veľký problém

  • EÚ pripravuje nový benzín E20 s 20 % podielom bioetanolu.
  • Priemerný dovezený automobil na Slovensko má 146 000 km.
  • Staršie vozidlá nemusia byť s E20 technicky kompatibilné.
Ekonomika EÚ zvažuje nový benzín
EÚ zvažuje nový benzín. Zdroj: shutterstock.com/Rawpixel.com, MAYA LAB
Kryptocashback Etoro PCBitmarkets

Európska únia čoraz intenzívnejšie diskutuje o zavedení nového typu benzínu E20, ktorý má obsahovať až 20 % bioetanolu. Cieľom je rýchlejšie znižovanie emisií z dopravy bez potreby hromadnej výmeny vozidiel.

Tento plán však môže priniesť problémy najmä starším autám – a Slovensko má takých vozidiel v premávke stále veľa, uvádza portál autoviny.sk.

Populárne spaľováky

Aj keď elektromobilita v Európe napreduje, autá so spaľovacím motorom zostávajú dominantnou voľbou. V Nemecku jazdí viac ako 30 miliónov benzínových a 14 miliónov dieselových áut. Slovensko na tom nie je inak – mnohé rodiny si elektromobil nemôžu dovoliť a na cestách prevláda starší vozový park.

Práve preto je potrebné hľadať riešenia, ktoré znížia emisie bez výmeny celého autoparku. Jedným z nich je zavedenie paliva s vyšším podielom bioetanolu.

E20 je benzín s 20 % podielom bioetanolu. Po benzíne E10 by išlo o ďalší krok k ekologickejšiemu spaľovaniu. Technická norma pre E20 sa v EÚ zatiaľ pripravuje. Nemecko už predložilo svoj návrh európskemu výboru pre normalizáciu a proces harmonizácie by sa mal uzavrieť do roku 2028.

Norma bude určovať minimálne oktánové číslo, maximálny obsah vody či limity pre samotný etanol.

Krajiny, ktoré sú vďaka E20 o krok vpred

Kým Európa ešte len plánuje, Brazília a India už používajú E20 alebo ešte silnejšie palivá. V Brazílii sa bežne tankuje benzín s 27,5 % bioetanolu a do roku 2030 plánujú zvýšiť podiel až na 35 %. India už v januári 2025 dosiahla 19,6 % bioetanolu v benzíne, čím predbehla svoj vlastný plán.

Tieto krajiny zároveň investovali do vývoja technických noriem, aby zabezpečili bezpečnú kompatibilitu paliva a vozidiel. Automobilky ako Škoda, Honda či Volkswagen už v Indii testujú a certifikujú autá pripravené na E20.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Späť
Strana 1/2Ďalej
txbtxb
Autor:
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.