- Slovensko riskuje stratu miliónov z eurofondov kvôli chaosu v podpore elektromobility.
- Nabíjacie stanice chýbajú, plány meškajú a čísla sa strácajú.
- Kým Európa zrýchľuje, my stále stojíme na mieste.
Slovensko má na svojich cestách len 15 500 elektrických áut, zatiaľ čo Európa sa už rúti vpred. Najnovšie zistenia Najvyššieho kontrolného úradu odhaľujú, že naša krajina dramaticky zaostáva za európskymi susedmi a môže prísť o milióny eur z eurofondov.
Slovensko vs. Európa: Šokujúce čísla
Kým v Európe sa každé štvrté nové auto predáva už ako elektrické, Slovensko sa ťahá na chvoste rebríčka. Podľa údajov EUROSTAT-u tvorili elektrické vozidlá v roku 2023 iba 0,3 % všetkých áut na Slovensku. Pre porovnanie: v Nórsku je to až 93 %, vo Švédsku 60 % a v Rakúsku približne štvrtina.
Na našich cestách bolo ku koncu roka 2024 evidovaných približne 15 500 batériových elektromobilov – čo znamená viac než 50 % medziročný nárast. Napriek tomu sú naše elektrické autá ešte len kvapkou v mori.
Ministerstvo hospodárstva pritom rátalo so 7 % podielom a celkovým počtom 22 000 elektrických vozidiel – realita je však úplne iná.
Slovensko neplní záväzky voči Európskej únii
Situácia je ešte alarmujúcejšia, keď sa pozrieme na európske záväzky. Slovensko mešká s národným rámcom pre alternatívne palivá, neposkytlo Európskej komisii údaje o počte elektrických vozidiel a nabíjacích staníc. Krajina ani neurčila organizáciu zodpovednú za poskytovanie informácií o statických a dynamických dátach.
Najkritickejšie je, že míľnik vybudovať nabíjaciu infraštruktúru základnej TEN-T siete do konca roka 2025 je ohrozený. Slovensku hrozí, že do júna 2026 nestihne využiť alokované zdroje na výstavbu nabíjacej infraštruktúry z plánu obnovy a odolnosti.

Slovensko je v rebríčku pripravenosti na prechod k elektromobilite na predposlednom mieste. Zdroj: Shutterstock.com/Owlie Productions
Problémy s koordináciou a stratégiou
Kontrolóri odhalili ďalšie závažné nedostatky. Národná stratégia rozvoja elektromobility z roku 2015 a akčný plán nereflektujú aktuálne technológie ani súčasnú legislatívu. Navyše, nové znenie vyhlášky o cenovej regulácii v elektroenergetike znevýhodňuje prevádzkovateľov nabíjacích staníc.
Je nevyhnutné vypracovať nový akčný plán alebo upraviť stratégiu rozvoja elektromobility, ktorá zohľadní aktuálny stav a stanoví jasné ciele,” uviedol predseda NKÚ SR.
Čo to znamená pre obyčajných ľudí?
Zatiaľ čo na Slovensku bolo ku koncu roka 2024 evidovaných 2 424 verejných nabíjacích bodov, približne polovica všetkých registrácií elektrických vozidiel pripadá na Bratislavský kraj a tri štvrtiny registrácií sú naviazané na právnické osoby.
Na jeden nabíjací bod pripadá približne 6 elektromobilov, čo naznačuje, že kapacita siete zatiaľ postačuje. Problémom však nie je infraštruktúra, ale slabá koordinácia a neschopnosť využiť európske fondy.
Kontrolóri pripomínajú, že „aj táto kontrola potvrdila dlhodobý problém Slovenska, a to, že sa nedarí výraznejšie zlepšiť čerpanie európskych fondov.”