- Slováci prestali navštevovať bankové pobočky.
- Väčšina ľudí riadi svoje financie z gauča.
- Národná banka Slovenska odhaľuje, čo všetko sa bankovom sektore zmenilo.
Banky na Slovensku prechádzajú najväčšou zmenou v histórii. Časy čakania v radoch na pobočkách a používanie papierových formulárov definitívne končia. Nová štúdia odhaľuje, ako sa slovenské finančníctvo mení na nepoznanie.
Slovenský finančný sektor sa ocitol uprostred technologickej revolúcie, ktorá mení spôsob, akým narábame s peniazmi. Najnovší prieskum Národnej banky Slovenska (NBS) z júna 2025 odhaľuje dramatické zmeny, ktoré sa odohrávajú v našich bankách a poisťovniach.
Do rozsiahleho výskumu sa zapojilo 110 finančných inštitúcií z celkových 138 oslovených. Výsledky ukazujú sektor v bezprecedentnej transformácii, kde digitalizácia postupuje míľovými krokmi.
Banky sa presúvajú do cloudu
Využívanie cloudových technológií dosiahlo rekordných 79,1 percent, čo predstavuje výrazný nárast z 71,9 percent v roku 2022. Cloud sa stal najdôležitejšou technologickou infraštruktúrou slovenského finančníctva.
Éra osobných návštev kamenných pobočiek postupne ustupuje digitálnemu veku,” konštatuje štúdia NBS.
Dôkazom je fakt, že digitálny onboarding klientov už ponúka 62 percent bánk a poisťovní. Väčšina nových klientov si dnes účty otvára pohodlne z domu cez internet.
Banky vsádzajú na umelú inteligenciu
Umelá inteligencia prestala byť sci-fi a stala sa realitou slovenského bankovníctva. Implementáciu AI hlási už 41,8 percent všetkých finančných inštitúcií, pričom v bankovníctve dosahuje adopcia až 65,4 percent.
Pozoruhodné je, že 91,3 percent inštitúcií využívajúcich AI už implementovalo generatívnu umelú inteligenciu. Táto pokročilá technológia pomáha pri analýze dokumentov, komunikácii so zákazníkmi alebo automatizácii procesov.
Robotická automatizácia procesov (RPA) najvýraznejšie prenikla do poisťovníctva, kde ju využíva 62 percent spoločností. Väčšie banky ju používajú na optimalizáciu back-office funkcií s výraznými úsporami nákladov.
Smartfóny sa stali novými pobočkami bánk. Na kapitálových trhoch až 27,3 percent inštitúcií uvádza, že viac ako 80 percent ich klientov používa mobilné aplikácie. Tento trend pokračuje aj v bankovníctve a poisťovníctve.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Bezpečnosť ako najväčšia výzva
S rastúcou digitalizáciou prichádza aj väčšia zodpovednosť. Kybernetickú bezpečnosť identifikuje ako absolútnu prioritu až 67,3 percent respondentov. Takmer tretina plánuje výrazné zvýšenie výdavkov na kybernetickú ochranu.
Finančné inštitúcie vyzývajú regulátora na jasnejšie usmernenia. Zdôrazňujú potrebu workshopov a školení na podporu zavádzania nových technológií, najmä umelej inteligencie.
NBS na tieto výzvy reaguje proaktívne. Jej inovačný hub od roku 2019 poskytol usmernenie viac ako stovke inovatívnym spoločnostiam. Regulačný sandbox spustený v roku 2022 umožňuje testovanie inovácií pod dohľadom regulátora.
Štúdia odhaľuje prehlbujúcu sa „inovačnú priepasť” medzi veľkými zahraničnými skupinami a menšími domácimi subjektmi. Zatiaľ čo veľké banky inovujú na medzinárodnej úrovni, menšie hľadajú vlastné cesty cez lokálne partnerstvá.