Dobierka vládne slovenským e-shopom. Prečo platíme až pri doručení?

  • Viac ako 43 % slovenských online nákupov prebieha formou dobierky.
  • Zákazníci preferujú dobierku pre pocit bezpečia a možnosť neskoršej platby.
  • Obchodníci považujú dobierku za najmenej výhodnú kvôli riziku neprevzatia zásielky.
Ekonomika Dobierka vládne slovenským e-shopom
Dobierka vládne slovenským e-shopom. Zdroj: shutterstock.com/PeopleImages.com - Yuri A, SibRapid
Coinfactory PC banerOkazio mobil

Viac ako 43 % online nákupov si slovenskí zákazníci objednávajú na dobierku. Vyplýva to z dát spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie viac ako 7 600 slovenských e-shopov.

„Platba na dobierku je slovenským špecifikom a zdá sa, že tak skoro z nášho online sveta nezmizne. Počet takto objednaných nákupov totiž počas posledných rokov ostáva približne rovnaký. A to napriek tomu, že kupujúci si často musia za túto možnosť zaplatiť extra poplatok približne od 0,50 do 1 eura,” uviedla Country Lead Shoptet pre Slovensko Mária Auxtová.

Bezpečnejší pocit

V susednom Česku je dobierka menej rozšírená – v roku 2024 ju využilo 31,6 % zákazníkov, čo je o 12 % menej ako na Slovensku. „Z pohľadu zákazníka, ktorý napríklad prvýkrát nakupuje v novom obchode, je takáto obozretnosť pochopiteľná. Má pocit, že objednávanie je takto bezpečnejšie, keďže za zásielku zaplatí, až keď ju reálne dostane – hoci pri preberaní, samozrejme, nevie, čo v nej je,” vysvetľuje Auxtová.

 

Niektorým zákazníkom vyhovuje aj neskoršia platba za tovar, keďže môžu objednať aj bez aktuálnych prostriedkov a zaplatiť až po výplate.

Majitelia e-shopov však vnímajú dobierku ako najmenej výhodnú možnosť, keďže posielajú tovar bez zaplatenia a v prípade neprevzatia zásielky znášajú náklady na balné a poštovné.

92 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Ďalšie možnosti platby

„Nie je veľa e-shopov, ktoré by si mohli dovoliť možnosť objednávky na dobierku pri jej súčasnej obľube zrušiť. Poctiví obchodníci, ktorí dobierku ponúkajú, teda na situáciu trochu doplácajú. Väčšina podvodných e-shopov totiž túto možnosť z pochopiteľných dôvodov vôbec neuvádza,” dodáva Auxtová.

Druhou najobľúbenejšou platobnou metódou je platba kartou cez platobnú bránu Shoptet Pay, ktorú zákazníci využili pri 27,6 % nákupov, čo je o 3 % viac ako pred rokom. Tento spôsob platby je porovnateľne obľúbený aj v Česku.

Na treťom mieste je prevod na účet, ktorý síce oproti minulému roku klesol o 4 %, ale stále predstavuje 9,2 % nákupov. V Česku je tento spôsob dvakrát častejší – vyše 18 % objednávok bolo uhradených prevodom. Ostatné platobné metódy, ako hotovosť či Paypal, využívajú Slováci podstatne menej a ich súhrn predstavuje približne 19 % platieb.

txbCoinfactory mobil baner