Dovolenkový raj sa mení na luxus. Chorvátsko stráca turistov pre vysoké ceny

  • Chorvátske turistické služby zdraželi za tri roky o 50 %.
  • Nemeckí, českí, rakúski a talianski turisti prestávajú navštevovať Chorvátsko.
  • Chorváti si nemôžu dovoliť dovolenkovať vo vlastnej krajine.
Ekonomika Chorvátsko stráca turistov kvôli cenám
Chorvátsko stráca turistov kvôli cenám. Zdroj: shutterstock.com/lara-sh, Andrzej Rostek
Bitmarketstxb

Chorvátske turistické služby zdraželi za posledné tri roky až o 50 %, čo výrazne prevyšuje 15 – 20 % nárast v iných stredomorských destináciách. Táto cenová explózia posunula Chorvátsko nad úroveň konkurentov ako Grécko či Španielsko, čím odradila mnohých bežných dovolenkárov. Upozornil na to portál Etias.com.

Zaujímavé je, že za týmto trendom nestoja ani vyššie ceny energií, ani daňové zaťaženie. Chorvátsko totiž ponúka jedny z najnižších cien energií v eurozóne a uplatňuje zníženú 13 % sadzbu DPH v turistickom sektore. Problém skôr spočíva v rastúcich nákladoch pohostinských služieb, čo vedie k stagnácii počtu nocľahov a znižovaniu výdavkov turistov.

Kľúčové trhy hlásia úbytok návštevníkov

Dôsledky zdražovania už pocítili chorvátski hotelieri a poskytovatelia služieb, keďže zaznamenali pokles turistov z Nemecka, Českej republiky, Rakúska aj Talianska. Počas vrcholu minuloročnej letnej sezóny klesli zahraničné príjmy z turizmu o 0,7 % oproti predchádzajúcemu roku.

Riaditeľ Chorvátskej národnej turistickej rady Kristjan Staničić upozornil, že „súčasní cestovatelia čoraz viac hľadajú najlepšiu hodnotu za svoje peniaze”. Z jeho prieskumov vyplýva, že pre dve tretiny hlavných zdrojových trhov Chorvátska predstavuje cena rozhodujúci faktor pri plánovaní dovolenky.

Vládni predstavitelia bijú na poplach

Minister financií Marko Primorac otvorene skritizoval turistický sektor slovami:

Zdá sa mi, že ste to s cenami poriadne prehnali.

Podľa jeho názoru chorvátske služby neospravedlňujú vyššie ceny, než ponúkajú Grécko, Španielsko či Portugalsko. Pripomenul tiež paradox, že mnohí Chorváti, ktorí cez dane podporujú turistický priemysel, si nemôžu dovoliť dovolenkovať vo vlastnej krajine.

Minister turizmu Tonči Glavina označil rok 2025 za zlomový na obnovenie cenovej konkurencieschopnosti. Hoci odmietol možnosť turistického bojkotu, priznal, že bez zníženia cien Chorvátsko neudrží súčasné počty návštevníkov.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Podnikatelia odmietajú kritiku

Zástupcovia hotelového priemyslu tvrdia, že za zdražovaním stoja rastúce mzdové náklady a inflácia, nie snaha o vyššie zisky.

Veljko Ostojić z Chorvátskej asociácie cestovného ruchu dokonca tvrdí, že zisky hotelov klesajú, pretože náklady rastú rýchlejšie než príjmy. Poukázal na fakt, že chorvátske hotelové ceny vzrástli minulý rok len o 1,9 %, zatiaľ čo konkurenčné stredomorské destinácie zvýšili ceny v priemere o 4,5 %.

Chorvátska asociácia rodinného ubytovania zároveň kritizuje vysoké provízie globálnych rezervačných platforiem a navrhuje vytvorenie národného rezervačného systému, ktorý by znížil závislosť od zahraničných sprostredkovateľov.

Nové cestovné obmedzenia situáciu komplikujú

Popri cenových problémoch čakajú na turistov aj nové administratívne prekážky. Od roku 2026 budú musieť návštevníci z krajín mimo EÚ získať povolenie ETIAS na vstup do schengenského priestoru vrátane Chorvátska.

Kombinácia vyšších cien a nových vstupných požiadaviek môže presmerovať krátkodobých turistov k lacnejším alternatívam, najmä tých, ktorí starostlivo zvažujú každé euro svojho dovolenkového rozpočtu.

Chorvátsko a jeho budúcnosť

Chorvátska vláda verí v stabilizáciu cien v roku 2025, no ekonomické spomalenie v Nemecku, Rakúsku a Taliansku naznačuje, že dovolenkári budú k cenám citlivejší než kedykoľvek predtým.

Ak Chorvátsko nevyrieši problém cenovej dostupnosti, riskuje stratu svojej pozície na stredomorskom turistickom trhu. Predstavitelia štátu aj podnikatelia musia nájsť rovnováhu medzi kvalitou a dostupnosťou, aby krajina zostala atraktívna pre zahraničných aj domácich návštevníkov.

txbCoinfactory mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.