Zmena po 5 rokoch. Slovensko zavádza emisné triedy do mýtneho systému

  • Nové mýto zohľadní emisie CO2 a rozdelí vozidlá do piatich emisných tried.
  • Vozidlá s najnižším dopadom na životné prostredie budú platiť najnižšie mýto.
  • Časť výnosov z mýta pôjde na financovanie environmentálnych projektov.
Maxidoge PCKvakomat mobil

Od 1. júla vstúpi na Slovensku do platnosti nová legislatíva o výbere mýta, ktorá zohľadní aj emisie oxidu uhličitého (CO2). Ide o transpozíciu európskej smernice Eurovignette do slovenského práva. Nákladné vozidlá budú po novom rozdelené do piatich emisných tried, pričom výška mýta bude nižšia pre vozidlá s nižšími emisiami.

Zaradenie vozidiel do emisných tried si môžu dopravcovia overiť prostredníctvom vyhľadávača na stránke www.emyto.sk. Vozidlá zaradené do najvyššej emisnej triedy, teda s najnižším dopadom na životné prostredie, budú platiť najnižšie mýto.

Najnižšia trieda

Do najnižšej emisnej triedy automaticky spadajú všetky nákladné vozidlá a vozidlá v kategórii M2 a M3 (autobusy), ktoré boli prvýkrát zapísané do evidencie vozidiel pred 1. júlom 2019. Výnimkou sú vozidlá poháňané výhradne elektrinou alebo vodíkom, ktoré budú automaticky zaradené do najvyššej emisnej triedy.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priebežne informuje dopravcov o zmenách, ktoré prináša zosúladenie slovenského systému výberu mýta s európskou legislatívou. O smernici sa diskutovalo od roku 2017, parlament ju schválil v roku 2024 po konzultáciách so zástupcami dopravného sektora.

Časť nového mýta, ktorá je spojená s emisným zaťažením, bude podľa európskej smernice využitá výlučne na financovanie environmentálnych projektov. Medzi ne patria napríklad obnova mokradí, výstavba ekoduktov alebo protihlukových stien.

92 %

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Slovensko na chvoste

Podľa NDS sú aktuálne zmeny v mýtnom systéme v súlade s európskymi pravidlami. Slovensko patrí medzi posledné krajiny EÚ, ktoré smernicu zavádzajú. Napriek tomu patrí výsledný finančný dopad na dopravcov medzi najnižšie v regióne.

V marci 2024 sa slovenský mýtny trh otvoril konkurencii – namiesto jednej spoločnosti si môžu dopravcovia vybrať z piatich poskytovateľov mýtnych služieb. Zmeny vo výpočte mýta však podľa NDS neznamenajú vyššie príjmy pre tieto spoločnosti.

Podľa rozdelenia príjmov z mýta ide 21 percent na údržbu diaľnic a 19 percent tvoria tzv. envirozložky. Posledné úpravy cien mýta sa uskutočnili v roku 2024, pričom predchádzajúce sadzby platili od januára 2019. Slovensko podľa NDS momentálne patrí medzi krajiny strednej Európy s najnižšou výškou mýta.

txbBest Wallet mobil

Najčítanejšie články

1

Valorizácia dôchodkov 2026: Viac peňazí nedostanú všetci dôchodcovia

2

Sociálna poisťovňa krachuje: Hrozí, že penzie klesnú a 13. dôchodok skončí

3

XTB recenzie produktov, návod, skúsenosti a poplatky (2025)

4

Predčasný dôchodok už nebude pre každého. Nové prísne podmienky od júla

5

Sociálna poisťovňa upozorňuje dôchodcov: Kto nestihne tento termín, riskuje problémy s dôchodkom

PR články

Sedem najväčších technologických akcií: Rast, zisky a AI revolúcia

PR články  | 5. septembra 2025

PR článok spoločnosti XTB. Sedem najväčších technologických spoločností – Nvidia, Microsoft, Apple, Alphabet, Amazon, Meta a Tesla – už dlho patria medzi najobľúbenejšie investície na svete.

Najväčšie firmy a ich akcie

Kryptomeny už môžete kúpiť v každom veľkom meste na Slovensku

PR články  | 4. septembra 2025

PR článok spoločnosti Kvakomat. Kvakomat je moderným riešením pre všetkých, ktorí chcú rýchlo a jednoducho nakupovať kryptomeny na Slovensku.

Ako kúpiť Bitcoin cez Kvakomat

Ako pravidelné investovanie znižuje riziko a zvyšuje výnosy

PR články  | 4. septembra 2025

PR článok spoločnosti XTB. Dlhodobé investovanie je jedným z najspoľahlivejších spôsobov, ako zhodnotiť svoje peniaze.

Pravidelné investovanie na XTB