Clá na dovoz áut tvrdo zasiahnu európskych výrobcov

  • Trump plánuje zaviesť 25 % clá na európske autá dovážané do USA.
  • Nemecké automobilky budú najviac postihnuté, keďže vyvážajú luxusné modely do USA.
  • Clá by mohli stáť Mercedes približne jednu miliardu eur ročne.
Ekonomika Clá na dovoz áut tvrdo zasiahnu európskych výrobcov
Clá na dovoz áut tvrdo zasiahnu európskych výrobcov. Zdroj: shutterstock.com/Jasen Wright
Coinfactory PC banerCoinfactory mobil baner

Americký prezident Donald Trump tento týždeň naznačil, že “čoskoro” zavedie clá na dovoz áut z Európskej únie (EÚ) vo výške 25 %. To spôsobí veľké problémy automobilkám ako Volkswagen, Mercedes či Volvo. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Polovica vozidiel, ktoré európske firmy predávajú na trhu v USA, sa podľa Moody’s dováža. V roku 2024 to bolo 785.000 áut v hodnote 44 miliárd USD (42,26 miliardy eur). Ak clá nadobudnú platnosť, tvrdo zasiahnu zisky automobiliek.

Veľké firmy v problémoch

Nemeckí výrobcovia áut budú obzvlášť postihnutí, keďže väčšinu svojich špičkových modelov do USA vyvážajú. Volkswagen vyrába všetky svoje luxusné modely Audi a Porsche mimo USA. Audi, ktoré má závod v Mexiku, však už dlho zvažuje otvorenie továrne v Spojených štátoch.

 

BMW a Mercedes vyvážajú z Európy sedany, ale majú aj továrne v USA, kde vyrábajú SUV, obľúbený typ áut Američanov ako napríklad BMW X5 a Mercedes GLE. Clá by mohli stáť Mercedes približne jednu miliardu eur, uviedol finančný riaditeľ skupiny 20. februára.

Čínsko-švédsky výrobca Volvo generuje takmer pätinu svojho obratu v USA. Generálny riaditeľ Volva Jim Rowan uviedol, že sa pripravuje aj na možné premiestnenie výroby do rôznych častí sveta.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Aston Martin je za vodou

Britská značka Aston Martin pre AFP uviedla, že je relatívne chránená pred clami, keďže pôsobí v luxusnom segmente, kde sú kupujúci ochotnejší absorbovať vyššie ceny.

Stellantis je v inej situácii. Výsledkom fúzie taliansko-americkej skupiny Fiat-Chrysler a francúzskeho PSA v roku 2021 je, že Stellantis predáva v USA najmä americké modely. Z Európy dováža len niekoľko Fiatov 500, Maserati či Alfa Romeo a opačným smerom posiela zopár pickupov.

Ale skupinu by mohol zasiahnuť rozpad dohody o voľnom obchode medzi Kanadou, Spojenými štátmi a Mexikom (CUSMA), čo by skomplikovalo pohyb jej dielov a vozidiel medzi továrňami v týchto troch krajinách.

Japonsko a Kórea sú druhým a tretím najväčším exportérom vozidiel do Spojených štátov, hneď za Mexikom, s dobre etablovanými značkami ako Toyota a Hyundai.

txbOkazio mobil