Supermarketový trik storočia. Väčšie balenie automaticky neznamená, že ušetríte

  • Zákazníci automaticky siahajú po väčších baleniach, no často za ne zbytočne preplatia.
  • Obchodníci strategicky umiestňujú balenia, aby vyzerali výhodnejšie, než v skutočnosti sú.
  • Kontrola jednotkovej ceny je najlepšou ochranou pred neefektívnymi výdavkami.
Ekonomika Väčšie balenie automaticky neznamená, že ušetríte
Väčšie balenie automaticky neznamená, že ušetríte. Zdroj: shutterstock.com/Skrypnykov Dmytro, hedgehog94
Coinfactory PC banerBitmarkets

Návšteva supermarketov sa v súčasnosti mení na skutočnú skúšku bdelosti pre zákazníkov. Maloobchodné reťazce zaviedli inovatívnu taktiku, ktorá im umožňuje zvýšiť svoje zisky na úkor spotrebiteľov. Ich stratégia spočíva vo využívaní dlhodobo zakoreneného presvedčenia nakupujúcich, že objemnejšie balenia potravín či drogistického tovaru predstavujú ekonomicky výhodnejšiu alternatívu v porovnaní s menšími variantmi.

Tento všeobecne akceptovaný princíp však v rastúcom počte prípadov prestáva zodpovedať realite, píše český portál Novinky.cz.

Markantné rozdiely

Na prvý dojem by sa mohlo javiť, že objemnejšie balenie predstavuje lepšiu kúpu vzhľadom na to, že ponúka trikrát väčšie množstvo výrobku. Avšak pri detailnejšej analýze zistíme, že ak by spotrebiteľ namiesto toho zvolil tri samostatné 90-gramové balenia, čím by získal rovnaký objem čokolády ako v jednom veľkom balení, celková suma by dosiahla iba 3,60 eura.

Rozhodnutím pre väčšie balenie tak kupujúci zbytočne stráca 3,60 eura za totožnú kvantitu a kvalitu toho istého produktu. Takýto cenový rozdiel predstavuje 100 % preplatok, čo pri bežnom nákupe znamená významnú finančnú stratu.

Nakupujúci bežne predpokladajú, že rozmernejšie balenia ponúkajú lepšiu cenovú efektivitu, pričom značná časť spotrebiteľov realizuje svoje nákupy bez dôslednej analýzy cenových relácií. Prieskumy realizované vybranými maloobchodnými reťazcami preukázali, že pri navýšení jednotkovej ceny objemnejších balení väčšina zákazníkov túto zmenu akceptuje bez výhrad.

Charakteristickým znakom trhu je tiež skutočnosť, že rozsiahlejšie balenia sa zriedkavejšie objavujú v akciových ponukách. Obchodníci navyše kalkulujú s tendenciou spotrebiteľov venovať menšiu pozornosť cenovým detailom pri väčších baleniach. Tým sa bežný nákup v supermarkete transformuje na svojrázny test pozornosti a ekonomickej gramotnosti zákazníka.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Cenová džungľa bez logiky

Najmarkantnejšie cenové anomálie možno pozorovať predovšetkým u výrobkov renomovaných značiek. Prieskum trhu odhalil zaujímavý príklad – štandardná pollitrová fľaša plzenského piva sa v istom obchodnom reťazci predávala minulý týždeň za 1,05 eura. Paradoxne, pri zakúpení multibalenia s ôsmimi kusmi musel zákazník za každú jednotlivú fľašu zaplatiť navyše 0,32 eura.

Aj keď berieme do úvahy, že rôzne druhy obalov majú rozdielne náklady na výrobu, je prinajmenšom pochybné, že by samotný kartónový obal na osem fliaš predstavoval dodatočnú hodnotu 2,56 eura.

Všimli ste si v slovenských reťazcoch túto stratégiu?

Pri nákupe populárnych značiek sa zákazníci často riadia zaužívanými návykmi a zriedka realizujú dôsledné porovnanie cien. Maloobchodníci si dobre uvedomujú, že ak príležitostne stanovia cenu väčšieho balenia menej výhodne, väčšina kupujúcich túto skutočnosť prehliadne.

Experti upozorňujú aj na sofistikované marketingové praktiky:

Bežnou praxou v supermarketoch je strategické umiestnenie väčších balení vedľa menších, čo vytvára ilúziu lepšej ceny, hoci skutočnosť je často opačná. Rozšírené sú tiež obaly dizajnované tak, aby vizuálne pôsobili objemnejšie, pričom reálny obsah produktu tomu nezodpovedá.

Pozoruhodné je, že predajcovia efektívne implementujú aj inverznú stratégiu. U vybraných kategórií produktov, najmä sladených nápojov a cukroviniek, môžu menšie balenia dosahovať porovnateľnú alebo dokonca vyššiu cenu než ich väčšie alternatívy.

Monitoring odhalil v jednom z obchodných reťazcov čokoládu v 170-gramovom balení za 2,40 eura, zatiaľ čo o tretinu väčšie balenie stálo len o 20 centov viac. Podobný prípad predstavovala instantná káva populárnej značky, kde 200-gramové balenie bolo ocenené na 5,60 eura, avšak o 20 gramov menšie balenie stálo viac než dvojnásobok.

Pomôcť môže jednotková cena

Je dôležité pripomenúť, že predajcovia majú povinnosť uvádzať jednotkovú cenu pri prevažnej väčšine balených produktov. Táto cena, kalkulovaná na kilogram, liter alebo inú štandardizovanú jednotku, poskytuje spotrebiteľom možnosť efektívne porovnávať rôzne veľkosti balení.

Spotrebiteľskí poradcovia preto dôrazne odporúčajú vždy pred realizáciou nákupu verifikovať túto hodnotu na cenovke, čím predídete finančným stratám a zabezpečíte skutočne ekonomicky výhodný nákup.

Okazio PCCoinfactory mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.